Kontakt
J. Škubalová
tel. 608 332 958

NÁVODY, TIPY, RADY
jak na polotovary.

KREATIVNÍ SADY od 12,- Kč
- vyrábějte s dětmi nebo je dejte dárkem, potěšíte sebe i děti

 DÁRKOVÉ POUKAZY
- na odběr zboží
- na kurzy výtvarných technik,
   kurzy keramiky

- výrobu keramických cedulek
- do emailu obchod@artjana.cz
   napíšete svůj požadavek
- nebo volejte 608 332 958

dárkový poukaz kurzy keramikyKREATIVNÍ KURZY
- pro děti od cca 6 let a výše
- pro rodiče a dítě od 4 let a výše
- dospělé

UKÁZKY PRACÍ Z KURZŮ
najdete zde

UKÁZKY PRACÍ Z PŘÍMĚSTSKÝCH
TÁBORŮ najdete zde


VÁNOČNÍ SADY

 VÁNOČNÍ PRASÁTKO


medvídek sada


KERAMICKÉ JMENOVKY
NA ZAKÁZKU



 
KREATIVNÍ SADY

pejsek

 SPOLEHLIVÝ DOPRAVCE DPD

- každý balíček je avizován i když si vyberete levnější variantu

ZÁSILKY POSÍLÁME

- DPD

- znáte-li číslo zásilky sledujte jej pomocí

formuláře DPD

- můžete jej najít ve faktuře v zák. sekci

- Českou poštou

- znáteli podací číslo balíčku sledujte jej pomocí

formuláře České pošty

- můžete jej najít ve faktuře v zák. sekci


»
Artjánek 2016 - 9. týden

1. Poslední prázdninový týden a zároveň i poslední tři dny letošních příměstských táborů. Přivítali jsme čtyři chlapce - dvojčata Honzu a Martina - budoucí třeťáky a kluky, které už známe, a brášky Jakuba a Míšu. Nakonec ještě na poslední chvíli skupinku doplňuje devítiletá Barunka. Všechny moc baví vyrábět, a tak se směle můžeme pustit do práce.

První den jsme si vzali do rukou duhové provázky. I když většina dětí pletení ve stylu "kumihimo" vůbec neznala, šlo jim parádně a dokonce i malý čtyřletý Míša po chvilce bravurně zvládá bez jediné chybičky! Barunku zaujalo pletení "placatého" náramku. Je tvořen také ze sedmi pramenů, ale postup zaplétání je jiný. Ihned pochopila a během chvíle jej měla hotový. Připevnila jsem jí kovové koncovky. Ostatní jsme zakončili očkem, protože zapínání je na korálek.
kumihimo

2. Ukázala jsem všem také proplétání mezi dvěma prameny kulaté kůže. A protože Honzík je nejrychlejší, zvládl k náramku vždy i náhrdelník.

prolétané náramky

3. Děti během celého týdne rády usedají k zažehlovacím korálkům a tvoří zvířátka nebo tvary rozličných barev.

zažehlovací korálky
4. Všichni se těší, že si také vyrobí svůj polštářek, který je letošním hitem. Hned v pondělí začínám roztříhávat donesená trika, aby každý mohl začít uzlíkovat. Zvládají všichni, občas někomu pomáháme. Po vycpání dutým vláknem vznikají heboučtí mazlíci. Jakub a Míša mají bílé, a tak mají radost, že si je mohou zpestřit obrázkem. Protože barva je ve spreji a jejich malé prstíčky nemají tolik síly, pomáhám jim. Barunka si však stříká sama. Ptáčka jsme pak ještě obtáhli konturovací třpytivou barvou. Martínek a Honzík už dále nezdobili.


5. Už v pondělí jsem všem slíbila, že si budou moci vyrobit z krabic "království pro svá autíčka". V úterý tedy přináším a dávám na velkou hromadu spousty různých papírových obalů. "Jéé, tohle bude OPRAVNA a tady dáme ČERPACÍ STANICI, a sem VÝTAH: byla první slova nejen Jakubova. Nadšení neznalo mezí i u všech ostatních. Dílnička i herna plná krabic se měnila na CESTY, PARKOVIŠTĚ, PODZEMNÍ GARÁŽE, OBCHODNÍ DOMY, prostě nápadů bylo mnoho. A tak jsme během dopoledne slepili tři poměrně velké panely. Dětem jsem dala k dispozici značky, které si vystřihovaly, a také barevné papíry, aby si je mohly dokrášlit. Jen jsme měli všichni trochu obavy, zda vůbec projdou dveřmi a zda je maminky dokáží odvézt domů. Vše však dobře dopadlo a spokojené děti se už těšily, jak si budou doma s nimi hrát.

6. Dva dny utekly jako voda a už je tu středa. Dáváme se do barvení triček, tentokrát opět použijeme techniku "mramorování", které připomíná batiku. Skvělé barvy ve spreji, stříkání přes šablonu a správné "nacumlání" je jednoduchým, ale velmi efektním způsobem, jak rozveselit fádní bílé triko.


7. Když trika uschla, navrhla jsem dětem, že si je mohou obléci. Hurá! Jupí! A jdeme ven! Proč? No, pózovat a fotit se, přece! Sluníčko hřeje a usmívá se nás.

8. Jeden přes druhého se předhání, s kým se ještě vyfotí. Nejen fotografie "malých manekýnů", ale i všechny ostatní z tohoto týdne najdete v albu na rajčeti Artjánci 2016 - 9. týden.

Zazvonil zvonec a prázdnin je konec. Ovšem já už v dáli slyším zvonění jiné. Tak ať vám všem přinese jen úspěchy, samé jedničky a spousty těch správných kamarádů! Hezký pozdrav všem i od "strejdy", který už bohužel měl své pracovní povinnosti.
Nashledanou? Jasně! Vždyť už teď plánujeme narozeninovou oslavu pro Honzíka a Martínka.

 

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Artjánek 2016 - 8. týden

1. Předposlední prázdninový týden byl konečně letní. Sluníčko pálilo, ale v naší dílničce bylo příjemně. Tentokrát je nás šest. Dvě děvčata Nelinka - budoucí páťanda a o rok starší Verunka - obě neskutečně tvořivé, milé a klidné. Skupinku doplňují čtyři kluci. Jakub - je u nás už po páté, šikovný a pohodový klučina, kterého vyrábění také moc baví. Zbývající tři chlapci se znají - nejstarší je desetiletý Lukáš - velký milovník zvířat a keramiky, jeho mladší bráška Maty a jejich společný kamarád David, kteří jsou budoucí druháci a raději vyhledávají hru.

2. Všechny jsme přivítali, řekli si o pravidlech a popovídali si společně o tom, co koho baví a co má rád. A protože jsou mezi dětmi velké věkové rozdíly, navíc kluci i děvčata, vybíráme jako první na "zkoušku zručnosti" - pletení na kolečku, tentokrát z duhového provázku. Všechny okouzlil, a tak i v týdnu občas někdo zaškemrá, že by ještě pletl. Vznikají "duhové variace" - někdo náramek, jiný přívěsek nebo srdíčko.

kumihimo
3. Lukáš, Maty a David objevili lego, a tak se pustili do skládání různých dopravních prostředků. První den je takový rozkoukávací a každý si hledá různou zábavu. Nelinku i Verunku zaujaly zažehlovací korálky. Seděly u nich a ani nedutaly. I Jakub se k nim přidal. Děti si všimly, že na lampě visí zajímavé 3D papírové koule. "Mohli bychom si je vyrobit?": znělo dílničkou. Plotr tedy každému podle jeho výběru vyřezal 12 květinových tvarů se zářezy.
Starší po chvíli přemýšlení kouličku složili a mladším jsme pomohli. Všichni si je pak odekorovali např. blýskavými kytičkami nebo hvězdičkami, Jakub si vyrobil střapec.



4. Stále procházím různé nápady a hledám, co by mohlo děti zaujmout a hlavně, aby bez problémů vše zvládaly. Našla jsem jednoduchý náramek. Na dva nebo tři prameny kulaté kůže se připevní bižuterní koncovka a začne se plátnovým vzorem proplétat např. vlnou. Já však zvolila ploché provázky z umělé kůže. Děti si vybraly barvu a začaly obtáčet. Výsledek je moc pěkný. Sluší všem.


5. Nelinka se moc těší nejen do školy, ale také na své kamarádky. A aby jim udělala radost, přišla s nápadem, že je obdaruje. Duhově zářící provázek je základem stejného způsobu výroby náramku jako u koženého. Výsledek je úžasný. A aby i takové dárky ještě více potěšily, poradili jsme ji dárkovou krabičku. Základ nám vyřezal plotr. Verunce se dárkové obaly také moc líbily, a tak si jich slepila hned několik i jiný den. Děvčata si je zdobila krajkami z papíru, mašličkami a korálky. Dokonce jsme v textovém editoru zpracovali i jmenovky. Co říkáte? Krása pohledět!


6. Jakmile obě měly jakýkoli výrobek hotov, už, už hledaly něco jiného. Našla jsem připravený plotrem vyřezaný základ na lucerničku ve stylu pohádky "Ledové království". Moc se jim líbila. Sedly a hned se daly do práce. Slepily a ozdobily. Výsledek? Posuďte sami. Každé jsem ještě do ní dala bateriovou čajovou svíčku.

lucerničky ledové království

7. A protože kluci jsou kluci a k nim neodmyslitelně patří auta, napadlo mě poslepovat různé krabičky, roličky a kartony. Vznikl základ - jakýsi panel. Připravila jsem jim dopravní značky, různé barevné papírové proužky, nastříhané špejle, hedvábný papír, raznice. Jejich úkolem bylo podle své fantazie z panelu vytvořit hrací plochu pro autíčka. Nejpropracovanější výrobek měl Jakub - je nejstarší a je velkým milovníkem nejen starých automobilů. Vloni podobný, ale mnohem větší, tady u nás vyráběl a měl z něj obrovskou radost.


Nastříhanými proužky papíru tvořili parkovací plochy nebo středy silnice, raznicemi zdobily rozkvetlé stromy a keře, které byly tvořené muchláním zeleného hedvábného papíru. Jednoduše řečeno, kluci byli ve svém živlu na celé dopoledne.


8. Hned v pondělí postupně stříhám dětem trika na polštářky. Všichni jsou šikovní a uzlíkování jim jde pěkně od ruky. Po naplnění dutým vláknem mají každý toho svého měkkého mazlíčka. Některé ještě zdobíme foukacími fixy. Ty nejzajímavější vidíte na fotografiích. První je Jakubův, který jej má jako dárek pro ještě nenarozenou holčičku v rodině sestřenice. Zkombinovali jsme dvě trička - červené a bledě růžové. Prostřední je Nelinky - velké milovnice tenisu, sama jej aktivně hraje a moc ji baví. Vpravo jsou Verunčiny moc hezké dva polštářky. Všechny ostatní najdete v albu na rajčeti Artjánci - 8. týden.


9. Kluky spíše baví vyrábět věci, které je něčím zaujmou. Našla jsem nápad na foukátko - dračí hlavu. Je z roličky od toaletního papíru a přilepené barevné pásky při fouknutí dovnitř tak trochu připomínají chrlící oheň. Kluci si roličku olepili zeleným papírem, do jednoho otvoru vlepovali barevné proužky hedvábného papíru a nahoru připevnili oči a nosní dírky.

roličky
10. A protože mají kluci rádi zvířátka, další inspirací byla žabička, která fouknutím vystrčí jazyk. Našla jsem hezkou omalovánku, kterou jsme vytiskli na zelený papír. Ostrým nožem jsme potom na měkkém podkladu prořízli tlamičku. Ostatní práce byla už na dětech. Pastelkami stínovaly vystřiženou žabku a v neposlední řadě bylo potřeba vytvořit papírový překládaný tunýlek na konci zaslepený a a na druhém konci zakončený brčkem. Jazyk děti opatrně vložily do tlamičky a už jen fouknout! Zabalený jazýček se rozvinul. Jsou roztomilé?


11. Děvčata stále hledala možnost, jak zabavit své neposedné a šikovné ruce. Vždy, jakmile něco dokončila, bylo slyšet: "Hotovo!" Vždycky jsme se začali smát. A co teď? Rychle jsem na plotru zpracovala malou papírovou krabičku ve tvaru srdíčka. Verunka zajásala! Hned několik si jich vzala a začala v různých barvách tvořit nádherné nádobky třeba na drobné dárečky nebo na klíčenky z korálků, které vyráběla o den dříve.


12. Pohádková vílí sklenička se Nelince i Verunce moc zamlouvala. My však měli poslední, a tak si druhý den Verunka přinesla nádobku z domova. Natupovali jsme bílým balakrylem a zbytek byl už na děvčatech. Plotrem vyřezané víly si obarvila foukacími fixy, okonturovala a tyčinkovým lepidlem nalepila na povrch. Horní část omotala provázkem a přilepila mašličky. Po celé nádobě ještě udělala foukacím fixem rozptýlené body, na které po usušení nalepily hvězdičky. Třpytkami pak dozdobila některá místa, aby sklenička měla ten správný "šmrnc". Vlevo je moje nafocená v pološeru a s rozvícenou čajovou svíčkou. Uprostřed je Nelinky a napravo Verunky.

 13. Kluci stále hledali více zábavu na koberci či v domečcích. Ovšem zvířátka ze dřeva a vlny je zaujala natolik, že nebyl problém je ze hry vyrušit. Všechny děti jsme rozdělili na dvě skupinky. Nejdříve jsme s děvčaty vytvořily sovy a teprve potom s kluky sovu, kočičku a dva pejsky. Měli jsme radost, protože samy tvrdily, že si nemyslely, že bude tak jednoduché si je vyrobit. Bavilo je nanášet tekuté lepidlo, do kterého pokládaly chomáčky nastříhané vlny, z nopkové vlny pak zbývající části těla. Každý se je pak mohl ozdobit podle své fantazie.



14. Během celého týdne mohly děti ven. Hrátky s míčem vyhledávali kluci. Děvčata a Jakub byli spíše v dílničce a zabavovali se kreativně. Děvčata si např. vytvořila srdíčka. Jsou z dřevěných výřezů a do nich vlepené filigránové papírové výřezy. Nelinka se rozhodla, že uplete náramek jako dárek pro svou paní učitelku a ten bylo potřeba nějak zabalit. Jak jinak, než do dárkové vlastnoručně ozdobené krabičky.


15. Týden se pomalu chýlí ke konci. Na řadu přichází trička. Těší se nejen Verunka a Lukáš, ale i Matěj. Podívejte, jak jsme bílá trička rozveselili rychle a jednoduše pomocí šablonek a barev ve spreji.


16. A protože Nelinka a Jakub se ptali už v týdnu, jestli také bude keramika, snažíme se najít chvilku v pátek. Jenže čas tak běží, že už skoro nevypadá, že ji ještě stihnem. "Teto, když já jsem se ale tolik těšila.": říká Neli. A tak opravdu na poslední chvíli rychle uklízíme stůl a válíme placku, abychom začali vykrajovat různé velikosti lístečků. Postupně skládáme na plastovou misku obrácenou dnem vzůru a obalenou mikrotenovým sáčkem jednotlivé lístečky. Postupně nám vznikají nádherné misky. Tak a teď už jen malinké ptáčky na okraj. Hurá! Spokojené a rozzářené oči jsou nám odměnou. Vlevo je Jakubova, uprostřed Nelinčina a napravo je příklad, jak je možné misku po výpalu naglazovat.


Nakonec ještě přidávám společné fotografie. Všechny ostatní najdete v albu na rajčeti - viz odkaz v článku. Hezký zbytek prázdnin, pohodu do školních lavic a doufám, že nashledanou s některými z vás zase od září.

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

imgArtjánek 2016 imgJitka Rousová img28.08.2016 19:54
Artjánek 2016 - 7. týden

1. Chladnější dny vystřídal poměrně slunečný týden. Jsme samá děvčata a je náš šest. Nejstarší a nejvíce múzami políbená Melinka, která je u nás poněkolikáté, zůstává však pouze do středy. Skupinku doplňují tři děvčata - spolužačky a budoucí čtvrťandy - Eliška, Janina a Sárinka. A samozřejmě do šestice patří ještě Mája a Sárča - stejně staré kamarádky. Největším smíškem je Eliška, která je velkým bavičem. Děvčata tvoří rozvernou neskutečně "ubrebentěnou" partu, která je plná energie a občas dává najevo, že Artjánek je tím pravým jevištěm. Jen Melinka je stále u mne a nevydrží ani chvilku nezaměstnávat své šikovné ruce. Když není co, začne urovnávat vše kolem sebe a je mou pravou pomocnicí. V pátek se k nám připojí ještě Karolínka.

2. Tak a co jsme vlastně celý týden dělali? Hned v pondělí jsme se vrhli do výroby zvířátek, která se líbila dětem už minulý týden. Tentokrát mají všichni na výběr ještě zajíčka. Jak vidíte podle obrázků, nejvíce je zaujal zajíček respektive králíček, pak kočička a nakonec pejsek. Děti dostávají tavnou pistolí slepené dřevěné výřezy, na které nanáší tekuté lepidlo a něj lehce sypou rozstříhanou vlnu. Hezky plošku po plošce, barvu po barvě. Jakmile trochu oschne, lepíme z nopkové vlny nožičky, ocásky, čumáčky, dále korálková očička a jiné ozdoby.

zvířátka výřezy

3. Výrobek je docela časově náročný. Já však už po chvilkách stříhám polštářky, aby si ten, kdo má ještě čas nebo chuť, mohl začít uzlíkovat. Některé si vyrábí drobnosti ze zažehlovacích korálků. V úterý učím Melinku korálkovou kuličku, ostatní děvčata si dodělávají polštářek. Chvílemi je však baví si hrát, a tak je nechávám. Přidává se k nám i Mája. Kulička je z 12 korálků, je velmi jednoduchá a efektní. Zkušenější a starší si u nás na kurzech mohou takovou kuličku obšít rokajlem a vznikne nádherný šperk. Hotovou jsme navlékli na bižuterní lanko.

korálková kulička
4. Konečně ve středu si děvčata mohou polštářky vycpat. Uzlíkování je moc nebaví a stále od něho odbíhají. Melinka už polštářek má z jiného týdne. Proto pro ni hledáme jinou činnost. Moc se jí líbí přáníčko s květinou. Vyřezané tvary si na okrajích stínuje houbičkou namočenou v temperové barvě, středy jednotlivých květů si stříká foukacím fixem a po nalepení do přeložené čtvrtky si dále zdobí raznicí a barevnými papírovými proužky. Nakonec některá místa natřpytkuje. Také sova, kterou mám na okně, jí padla do oka. Slepila jsem jí tedy dřevěné výřezy tavnou pistolí, aby mohla tvar ozdobit vlnou v její oblíbené barvě. Na zadní část jsme na podkladový ovál připevnily roličky od toaletního papíru potažené balicím papírem. Vznikl stojánek na pastelky.
Všechna děvčata, kromě Meli celý týden rády chodily ven. Skákala přes švihadlo, házela míčem, no prostě dováděla a užívala si sluníčka.

sova
5. Střapáček z vlny může být roztomilým společníkem nebo talismanem. Děvčatům se líbí, a tak si každá vybrala a natočila vlnu na kus kartonu. Po roztřižení a zauzlíkování pomáhám vlepit chomáček z dutého vlákna a jako podstavec dřevěné kolečko. Nos tvoří navlečený dřevěný korálek. Po nalepení očí si každá dozdobuje podle svého.

střapáčci
6. Tentokrát jsme asi výrobou polštáře některé děti moc nenadchli. Polštářky se pořád někde povalovaly nedokončené. Nakonec zasáhl "strejda" a pomohl. Po třech dnech je konečně můžeme vyfotit. Jsou docela pěkné.

polštářky z triček

7. Bohužel, už je tu středa! Melinka je smutná! Ale nedá se nic dělat. Ještě společné foto! Toto, ale a všechny ostatní, které se do článku nevešly, najdete v albu na rajčeti Artjánci 2016 - 7. týden.

Teto? Nemohly bychom si vyrobit něco do vlasů? Zeptala se Mája a k ní se přidala Janička i Sára. Nabízím čelenku nebo růži. Růži! Rozdávám tedy každému čtyři papírové výřezy ve tvaru květu a vysvětluji, jak si je napřekládat a na jednom kreslím tužkou, co přijde vystřihnout. Některým dalo trochu přemýšlení a některé květy pokazily. Ale nevadilo, plotr nám rychle vyřezal jiné. Takto připravené tvary slepovaly do tvaru kornoutů, které jsem jim pomáhala vlepovat do sebe tavnou pistolí. Barevnost pak určil foukací fix. Všem jsme nalepili na sponky. Sluší, co říkáte? Ostatní fotografie - viz odkaz výše.

8. Doplňkem dívčích stolků či skříněk může být pohádková sklenice. Že nevíte, o co se jedná? No, přilétly k nám něžné květinové víly, přece! Pohlédněte! Vyrobili jsme si totiž z obyčejné sklenice od kávy kouzelné luční světélko. Nejdříve jsme povrch sklenice pečlivě houbičkou natupovali bílou barvou a nechali uschnout. Plotr nám vyřezal z bílé čtvrtky víly, které si všichni obarvili foukacími fixy. Horní okraj sklenice jsme omotali vlnou v dané barvě a tavnou pistolí si nalepili připravené mašličky. Nakonec jsme dozdobili uvázaným provázkem s navlečenými korálky. Dovnitř každé sklenice jsme dali bateriovou čajovou svíčku. A té radosti! Děti už se těšily, jak si doma večer světélko zapnou.


 
9. A je tu čtvrtek. Pokud je teplo, chodí děti ven, aby si užily slunečných paprsků a vydováděly se.
A protože tu některá děvčata byla loni, vzpomněla si na náramek pletený na brčkách a žadonila o něj. Ale, když jsem jim ukázala jednoduché pletení "kumihimo", byla nadšená. Duhové střapce na nové aktovky nebo klíče vypadají skvěle! Šikulky!

střapce

10. Nakonec si mohly vyzkoušet stejnou technikou zaplést provázky z umělé kůže. Tentokrát vznikly náramky zdobené stříbrnými kroužky a kovovými přívěsky. Vypadají moc hezky.

kumihimo

11. Dalším výrobkem, který je také z korálků, je klíčenka. Potřebovali jsme kroužky na klíče, ketlovací jehly, korálky různých tvarů a velikostí. Snažila jsem se všem ukázat, jak ji navlékat, aby vypadala hezky. Občas jsme po domluvě něco změnili. Ty nejzajímavější vidíte na fotografiích.

klíčenky
12. Týden utekl a je tu pátek. Hned ráno zdobíme trička. Všechny moc baví. K dispozici má také každá blýskavé tvary k nalepení speciálním lepidlem na textil. Po usušení všechny rády pózovaly. A myslím, že jim moc sluší!

13. Pátek je také dnem, kdy vypadá tak, jakoby se děvčata najednou probudila a začala velmi projevovat zájem o tvoření. Snažili jsme tedy, co nám síly stačili, abychom jim vyhověli. "Strejda" navrhl papírové koule skládané a papírové koule slepované. Obě se všem moc líbily. Každá si vybrala barvu a plotr nám vyřezal dané tvary. Květinová zasouvací koulička byla pro některé docela hlavolam. Ale po chvíli přemýšlení a kamarádské pomoci, se mohla všechny děvčata radovat z krásných výrobků. Kumihimo a skládání obrázků ze zažehlovacích korálků bavilo všechny natolik, že by snad ani v pátek nešly domů.



14. Nakonec ještě společné foto. Hezký zbytek prázdnin a s některými z vás nashledanou ve školním roce. Ostatní fotografie najdete v albu na rajčeti viz výše.


 

Artjánek 2016 - 6. týden

1. Paprsky slunce nás sice začátkem týdne trochu ohřály, ale jinak je celý týden upršený, studený a mlhavý. Tentokrát jsme přivitali rekordní počet dětí - sedm! Skupinku tvoří sourozenci ze tří rodin - Julinka a Martínek, Emička a Jakub, Barunka a Natálka. Sedmá je Stázka - Barunčina kamarádka. Velké věkové rozdíly nám přináší rozdílně náročné vyrábění a dělení dětí na skupinky. Přesto jsme některé činnosti dělali všichni, protože u mnoha dětí věk nehraje roli, např. zručná čtyřletá Emička zvládá bravurně spousty věcí, dokonce i vázání uzlíků.

2. Po krátkém povídání na koberci v herně, požádám děti, aby mi přinesly trička připravená na polštářek. Ty postupně, když si děti hrají, stříhám. Jako první výrobek jsem navrhla výrobu náramku z korálků a kroužků. Nechala jsem se inspirovat zajímavým nápadem, kde se na dvojitý barevný provázek střídavě navléká vlevo a vpravo korálek a mezi se vždy na oba prameny navléká kroužek.

náramky
3. Kluci si vzali zažehlovací korálky a vyrobili si každý přívěsek a držátko na brčko.

zažehlovací korálky

4. Po svačince si všichni hrají a já připravuji polštářky. Postupně každému dám obdélník s nastříhanými kraji a ukazují, jak mají zavazovat. Někomu jde, někomu ne. Uzlík je pro některé děti oříšek. Ale nevadí, jsme tu od toho, abychom jim pomohli. Všichni měli o zábavu postaráno až do konce prvního dne. Když byly polštářky téměř zavázány, začali jsme je plnit dutým vláknem. Tentokrát nikdo nechtěl zdobit jinak, než nalepenými blýskavými kytičkami nebo hvězdičkami. Ty však lepíme až druhý den.

polštářky
5. A máme tu úterý. Po dozdobení a dodělání polštářků, dávám parádivým děvčatům skleněné korálky a dvojitý voskovaný provázek. Mají za úkol vymyslet svoji vlastní kombinaci barev na narámek. Kluci si zatím malují nebo hrají v domečcích. 

5. Chvílemi si lámu hlavu, čím zabavit všechny najednou. A co vystřelování motýla či ptáčka fouknutím do brčka? Dětem se návrh líbil. A tak jsme na plotru vyřezali motýlky, ptáčky a dokonce i rakety. Všichni si je mohli ozdobit podle svého. Na spodní část každého tvaru jsme lepicí páskou přilepili zaslepený kousek brčka, který měl o malinko větší průměr než ten, do kterého se fouká. A byla zábava! Kluci si pak jiný den omalovali rakety a děvčata jiné tvary.

brčka
6. Barunce a Stázce se zalíbily náušnice ze zažehlovacích korálků, a tak je vyrobily pro své maminky. Julinka a Emička si slepily papírovou kabelku na drobnosti.



7. Další výrobek, který na první pohled vypadá náročně, jsme zvládli všichni. Děti jsme si rozdělili na dvě skupiny. Zatímco část jich dostává slepené překližkové výřezy ve tvaru ptáčka, aby je opeříčkovala papírovými výseky, já si beru do dílničky druhou skupinku. A ptám se: "Kočičku nebo pejska?" Kočičku! Zní jednohlasně. V druhé skupince u Martínka vítězí pejsek. Před časem jsem dostala od maminek různé zbytky vln. Dlouho jsem nevěděla, jak je využít. Napadlo mne vlnu nastříhat velmi najemno, tvar natřít tekutým lepidlem a posypat jím povrch. Nožičky, tvářičky a čumáček jsme dělali z nopkové vlny, jazýček a oči jsou korálkové. Tímto bych ráda ještě jednou maminkám poděkovala, protože nebýt těchto materiálů, nemohla by asi vzniknout tato kouzelná zvířátka. Co říkáte? Už jen pomazlit!

8. Sice jsme dílničku tak trochu zaplnili nepořádkem, ale výsledek byl úžasný. Odměnou nám byly spokojené děti. V herně si zatím ostatní vyrábí ptáčka polepeného papírovými raznicovými výseky. Když ptáčči uschli, nalepili jsme každému tavnou pistolí poutko z voskovaného provázku.


9. Pro menší děti stále hledáme něco jednoduchého, co by zvládly. Např. papírové masky nebo je zkoušíme naučit pletení ve stylu "kumihimo". Na obrázku jsou kluci v maskách a Martínkův náramek. Také omalovánky je moc baví.


10. Velkou opatrovatelkou a úžasnou pomocnicí, která si zaslouží velkou pochvalu, je Julinka. Dohlíží na menší děti a pomahá, když je třeba. Máme velkou radost, jak si děti rozumí. Tento týden také často zpíváme nejen naši "Artjánkovskou", ale spousty krásných písniček o zvířátkách. Stázka se dokonce naučila první tony akordů, a tak hrajeme čtyřručně. Ovšem hlavní činností stále zůstává vyrábění. A protože "kumihimo" děti baví, nabídla jsem jim výběr barev provázků z umělé kůže. Vznikly moc hezké náramky. Ten prostřední je nejmladší Emičky a dělala ho opravdu sama!


11. A co ten z nastříhaných brček? Co říkáte, nelíbil by se Vám? Stázka, Barunka a Natálka si sedají ke mně a já je postupně vedu až vzniknou jednoduché, ale moc hezké dívčí náramky.


12. Klukům hledáme a nabízíme občas něco jiného. Papírové ryby na špejli a fotbal z kartonových krabic vyráběli se "strejdou". Pomáhala jim i Julinka.


13. Čas běží a je tu pátek. Protože se některým dětem zalíbila sovička, kterou máme jako samolepku na zdi, loudily, abychom si nějakou takovou udělali. Hledala jsem tedy v dřevěných výřezech jednotlivé tvary, které by k sobě pasovaly. Až nakonec vznikla tato roztomilá "plyšová" sova. Každému jsem připravila základy slepených tvarů soviček a děti si je zdobily stejnou technikou jako kočičku nebo pejska. Ta moje měla ještě čepičku a šálu ze zbytků froté látek. "Ušila" jsem ji tedy pomocí tavné pistole každému podle jeho vybrané barvy. Co, říkáte? Nemáte chuť je pohladit?


14. Barunka ani Natálka nechtěly čepičku. Udělali jsme jim tedy zezadu poutko na zavěšení.


15. Tak a teď už honem! Nezbývá moc času! Trička! Děti natěšeně jeden po druhém si vyberou šablonku a stříkají foukacími fixy. Speciálním lepidlem jim pomáhám dozdobovat blýskavými drobnými květinkami nebo hvězdičkami.


16. Všechny fotografie najdete v albu na rajčeti Artjánci 2016 - 6. týden. Škoda, že týden tak rychle uběhl. A abychom nezapomněli, ještě společné foto.

 

Hezký zbytek prázdnin, více sluníčka a pohodu nejen Vám dětem, ale i rodičům!


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Artjánek 2016 - 5. týden

1. Prázdniny jsou v polovině. Dny deštivé a nevlídné pro venkovní radovánky. Jen čtvrtek je horký a pro děti dovádivý. Tento týden je nás do středy šest - Eliška, která pravidelně navštěvuje náš kreativní kroužek, její kamarádka Bohunka, ta je u nás poprvé jako Karolínka. Čtvrtá je Valča, která už u nás byla týden začátkem prázdnin a v neposlední řadě dvě děvčata, která už u nás také byla loni, ovšem zůstávají pouze do středy - Kačka a Valentýnka. Obě jsou sportovně založené - jejich velkým potěšením je aerobik a krasobruslení, ovšem vyrábění je také moc baví. Ve čtvrtek místo nich je s námi na zbývající dva dny Karolínka, ta je u nás po několikáté, s Eliškou chodí také pravidelně ve školním roce tvořit z různých materiálů. Čtete dobře, prostě tento týden měl dvě Valentýnky a dvě Karolínky. Děvčata jsou všechna přibližně stejně stará, což je pro všechny výhodou.

2. Tak a jdeme na první výrobek. Dala jsem děvčatům vybrat balicí papír. Každé jsem ustřihla stejně velký obdélník.
"Teď přeložíme, tady slepíme, otočíme přeložíme, slepíme" - nějak takhle jsem pomalu navigovala, jak si vytvořit vlastní dárkovou tašku. Taková úžasná věc se vždycky hodí a navíc "šetříme naše lesy". Já sama mám papírové tašky moc ráda, protože nemusím pracně dárky balit a pokud nějakou takovou dostanu, schovávám si ji a "recykluji" ji tím, že je předávám dál. Tato papírová byla ještě dozdobena mašličkami a na konce provázků byly navázány barevné dřevěné korálky.

dárkové tašky
3. Zatímco si děti šly hrát nebo skládat jejich oblíbené zažehlovací korálky, uklidila jsem pracovní stůl a začala přemýšlet, čím bych všechny nadchla. Zbytky froté látek a dřevěné korálky mě inspirovaly k výrobě malinké závěsné panenky. Vše jsem připravila a zavolala děvčata. Podle starého CD jsem všem na zvolenou barvu látky obkreslila fixem kolečko. Každá si ho vystřihla a přehnula přesně na polovinu. Doprostřed přes přehyb každá nalepila krajkové kolečko z papíru. Vlásky jsme vyrobili jako střapeček z vlny a a přilepili tavnou pistolí k většímu dřevěnému korálku stejně jako šatičky. Nakonec jsme uvázali provázek v pase a na něj přilepili mašličku. Nezapomněli jsme ani na provázkové ruce, které jsme zakončili navléknutým malým korálkem. A tady jsou! Roztomilé, co říkáte?

Artjánek
4. A protože se zažehlovací korálky opravdu letos všem dětem líbí, napadlo mě hledat ještě jiné náměty. Mimo jiné jsem našla např. náušnice, náramky a přívěsky. Byla jsem ráda, že jsem některé inspirovala, a tak později vznikly tyto drobnosti - náušnice a přívěsek. Nadšení bylo ale nevalné, protože stejně raději skládaly obrázky.
zažehlovací korálky
5. Pletení náramků je zábava nejen pro děvčata. Spousta z nich si vzpomněla na kolečko "kumihimo". Náramky nebo střapcové přívěsky jsou nejen letos oblíbenou činností všech dětí. A po něm pletení ve stylu makramé. Ty, které neznaly, učím první lehké uzlíky. Eliška už některé zná, a tak se ji snažím ukazovat jiné varianty a možnosti. Plete, jak o závod. Zvlášť, když může přidávat i korálky. Velkou radost mi dělají děti, které při vyrábění myslí i na své blízké. A tak některé maminky, ale i tatínkové, dostávají vlastnoručně vyrobené dárky.
Nejvíce snad Bohunka a Karolínka mladší. Každou takovou věc měly nejen pro sebe, ale i pro mamku.

6. Už v pondělí začínám děvčatům stříhat trika na polštářky. Každá touží po svém vycpaném mazlíčkovi. Postupně vznikají hezoučtí macíci.


Ten, kdo má jednobarevné triko, většinou si rád ještě dokrášluje obrázkem, mašličkou či kamínkem.

poštářky
8. V úterý ukazuji dětem quilling. Tentokrát jsem dala k dispozici tvary motýlů. Tahle titěrná činnost je ale moc nenadchla. Stále od ní odbíhaly. A některé ani do konce týdne celý obrázek nedokončily. Nevadí. Ale snažily se všechny. Nejpečlivější obrázek motýla vidíte zcela vpravo a je Eliščin.

quilling
9. Ve středu pokračujeme v rozpracovaných výrobcích, ale hlavně doděláváme ty, které jsou Kačenky a Valentýnky. Jejich velkým přáním byla papírová kabelka. Spěchám tedy z velkého tvrdého papíru ve velikosti A3 připravit šablonu. Připravené bílé čtvrtky naohýbáme, lepíme a společně dozdobíme. Děvčata jsou nadšená. No, vždyť se podívejte! A protože Kačka a Valentýnka byly přihlášeny jen do středy, nezapomeneme ani na společné foto. Více fotografií - viz odkaz na konci článku.

10. Ve čtvrtek se počasí umoudřilo, obědvali jsme tedy venku. Děti byly natěšené na hry a sportování na zahradě. I když bylo velké teplo, neúnavně běhají a dovádí. Dopoledne jsme věnovali ketlování náramků. Každá si mohla vyrobit dva. Jeden kytičkový a druhý podle sebe. Tohle naše malé parádnice hodně bavilo.

11. V pátek si však vyrábění pořádně užijí. I když jsme nestihli obarvit trika, vyrobili jsme např. růži do vlasů. Základní výřezem je tvar velkého květu. Každá dostala čtyři. Jeden zůstane celý a na každém dalším se vystříhnou postupně jedna, dvě nebo tři obloučkové části. Všechny takto připravené části se slepí do tvaru kornoutku a pak tavnou pistolí nalepí podle velikosti do sebe. Celé pak děvčata dozdobila foukacími fixy a temperovými třpytkami. Jak jednoduché a kolik parády nadělají! Všem jsme je nalepili na sponku do vlasů.


12. A protože se děvčatům zalíbila papírová koule bez lepení, nařezal nám plotr vždy 12 ks pro každou. Zasunováním do sebe vznikly tyto ozdoby. Moc se mi líbilo, že si děti navzájem pomáhaly, když si nevěděly rady. Karolínka je čiperka a na obrázku pomahá Bohunce.


13. A posledním výrobkem tohoto týdne byla malá bambulka na klíče nebo jako ozdoba na mobil. Prostě chlupaté a plyšové věci mají děti rády. Takže bambulky vyráběly jednu za druhou, což nás moc těšilo. Malé a roztomilé, co říkáte?


14. Už chybí jen společné foto. Z několika stran slyším: "Mně se ještě nechce domů." Ale maminky jsou nekompromisní a utěšují děti, že brzy zase přijdou. Děkujeme, rádi slyšíme.


Přejeme vám všem hezký zbytek prázdnin a hodně hřejivého sluníčka!

Všechny ostatní fotografie najdete v albu na rajčeti Artjánci 2016 - 5. týden.

Artjánek 2016 - 4. týden

1. Dny utíkají jako voda. A že je počasí nic moc? Nevadí, my se umíme zabavit! V posledním červencovém týdnu jsme přivítali samá děvčata. Pět kamarádek, z nichž čtyři jsou budoucí "páťandy" - Elenka, Barča, Kačka a Verunka, která tu má ještě mladší sestru Pavlínku. Kromě Elenky jsou už u nás všechny počtvrté. Šestici dopňuje předškolní holčička Štěpánka

2. Nejdříve si povídáme o Artjánku, představujeme se, říkáme si, co koho baví a co má nejraději. Pak všichni společně usedáme k velkému stolu v dílničce, abychom si vyrobili malý květinkový puget. Děvčata si nejdříve raznicí vyseknou z papíru květ a každá má připraveno sedm pramenů tenkého zeleného drátku. Houbičkou lehce namočenou v temperce barví kraje jednotlivých květinek. Na každý ohnutý drátek pak nasazují malinké dřevěné zelené válečky, na které lepí menší zelený výsek ve tvaru jiné květiny. Připravené nabarvené květy jsou ještě dozdobeny dalším výsekem ve tvaru středových pylových tyčinek a doprostřed si každá dává vybrané korálky. Nalepením na připravené drátky vzniká malý trs květů, ke kterému jsou ještě papírovou páskou přilepeny zelené papírové lístky. Co říkáte? Přišlo k nám jaro? Ale ne, přece léto!

Artjánek květinky
3. Šikulinky! Štěpánka je nejmladší, a tak ji mám vedle sebe, abych jí mohla pomáhat. A protože je potřeba připravit stůl na domluvené rozkládací přáníčko "rozvíjej se poupátko", dáváme dětem odpočinek. Rozverné děti však nemohou najít tu správnou činnost, která by je zabavila. Přichází tedy na řadu opět zažehlovací korálky. Většinu z nich moc baví a celý týden skládají podle nových šablonek. Malá Štěpánka je však chvílemi bezradná a stále chodí sem a tam. Napadá nás, jestli by ji nešlo pletení "kumihimo". Nakonec počítání na papírovém kolečku, kde se každý čtvrtý zasunutý provázek přehazuje do prázdného zářezu, zvládá. Hurá! Vznikl tedy střapec. 

4. Ostatní mezitím dostávají plotrem vyřezaných sedm výřezů včetně perforovaných záhybů. Každá má k dispozici kousek houbičky, kterou si barví kraj. Po usušení si třpytkují zlatou nebo stříbrnou temperovou barvou. Tento den ovšem přáníčko už nedoděláme. Jak vlastně funguje, vidíte na pohyblivém obrázku.


5. Děvčata si vybrala růžovou, modrou a fialovou barvu. Druhý den si každý květ slepí a středy tečkují foukacími fixy. Pod vedením "strejdy" si všichni slepí všech sedm květů k sobě a pak na přehnutou čtvrtku. Vypadají jako živé, už jen přivonět. Přáníčko je však ještě dozdobeno zelenými lístky a jeho kraje ozdobnými raznicemi či barevnými proužky.

Artjánek přáníčka
6. Úplné dokrášlení všech přáníček nejen mašličkami doděláváme ještě ve středu. Některé zatoužily po dřevěném přívěšku. A tak dle vybraného tvaru si jej každá slepí tekutým lepidlem a dozdobí třpytkami, korálky, samolepícími tvary a mašličkou. Všechny fotografie najdete na rajčeti v albu Artjánci 2016 - 4. týden.

7. Ve středu jsem se rozhodla nastříhat trika na polštářky. Jakmile měla děvčata čas, dala se do uzlíkování. Štěpánka však byla smutná, že jí práce jde moc pomalu, dokonce snad i slzičky byly. Přispěchal "strejda", aby jí pomohl. Pak si každý cupoval výplň na malé kousky a naplnil si svůj polštářek. Zbylo už jen zavázat poslední střapce a mazlík byl hotov. Všem dětem jsme pak překontrovali, zda nemají dírky mezi uzlíky a případně opravili. Jen se podívejte, jakou z nich měly radost.

polštářky
8. No a tady ještě fotografie všech. Tentokrát jsme je už nijak neupravovali.

polštářky
9. A protože z některých trik zbyly velké kusy, nechala jsem se inspirovat jedním videem. Zbylé části jsem nastříhala na dlouhé proužky, které se natažením srolují a pak z nich jde např. plést copánek. Skvělý nápad na čelenku. Využili jsme tedy zbytky a každý si zkombinoval barvy. Zapletené jsem dětem tavicí pistolí zakončila a začistila proužkem látky. Každý si mohl vybrat přízdobu - bambulku, mašličku či květinu.

Artjánek čelenky
10. Co říkáte? Sluší jim? No, děvčata jsou parádnice a že si rádi zdobí vlasy, dokazuje i náš další výrobek. Opět květinový - růže. Plotr každé z nich vyřezal z bílé čtvrtky čtyři tvary, které jsme ještě stříháním dělili na části. Když jsem se jich zeptala, jak je obarvíme, zda houbičkováním nebo foukacími fixy, všechny se rozhodly pro houbičky. Tato metoda, dělá-li se pečlivě, je nádherný způsob, jak např. vystínovat přirozeně okraj okvětních lístků. Po slepení jednotlivých částí, měla děvčata každá v ruce sedm částí. Od největší po nejmenší jsme postupně tavicí pistolí slepovali do sebe. Nakonec jsme přeci ještě použili foukací fixy na vystínování. Jsou půvabné? Jako živé!

růže do vlasů
11. Takovou nádheru lze využít např. jako ozdobu na dárkový balíček, dekoraci na stěnu. Bylo by se určitě spousty jiných možností mezi nimi i ta, kterou jsme zvolili my. Vzpomněla jsem si totiž, že máme v zásobě nakoupené jednobarevné plastové základy, které jsme z části obrousili a pak na ně tavnou pistolí přilepily papírové růže. Vznikly ozdoby do vlasů.

12. Štěpánka si růžičku také vyrobila. Pomohla jsem jí. A protože na některé činnosti je ještě malá, hledáme ji jiné jednodušší nápady - korálky navlékané na šňůrku, malou taštičku na drobnosti, masku nebo květiny jako vystřihovánku.



13. Týden se chýlí ke konci. Už je tu pátek! Duhové provázky a uzlíkování očarovalo děti natolik, že se stále ptaly, kolik si jich smí vyrobit a jaké ještě budeme dělat. Vymýšlím kombinace. Ale nejdříve je učím ten nejjednodušší uzlík a pak do něj zaplétat korálky. Nakonec přichází na řadu uzlík o něco složitější, ale i ten všechny bravurně zvládají.

14. Oplétají si ruce a vyrábí dárky pro maminky.

náramky
15. Nuž, honem, honem, vždyť ještě nemáme obarvená trička! Každá přiběhne s bílým tričkem, Verunka s fialovým. Pak si zvolí vybranou šablonku a stříkáme a stříkáme, až dechu popadáme. Víte proč? No, přece foukáme a foukáme do fixů a zkoušíme s nimi mramorovat. Trička se všem moc líbí, hlavně ve chvíli, kdy ho rozbalíme a dáme na ramínko. V koupelně nám vzniká takový malý butik. A co vy? Že byste si také takové nechali vyrobit?



16. Po obědě ještě děti žadoní o pletení náramků. Snad by ani domů neodešly, ale nedá se nic dělat. Rychle ještě společně se vyfotit a pak hurá do druhé poloviny prázdnin. Mějte se fajn!


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Artjánek 2016 - 3. týden

1. Konečně vykouklo prázdninové sluníčko, a tak tento týden si kromě tvoření všichni užívají i dovádění venku. Tentokrát jsou přihlášena samá děvčata. Nejstarší jsou tři jedenáctileté kamarádky - Andrejka, Janina, které už u nás byly a Natálka. Dále pak budoucí třeťandy a také kamarádky - Amálka a Emmička a k nim do šestice malá Lenka, které je teprve čtyři a půl roku. Na svůj věk velmi trpělivá, učenlivá a moc šikovná.

2. A protože k létu patří květiny, zkusily jsme si jednu takovou vyrobit z růžového ubrousku. Skládáme, stříháme a lepíme. Celý květ pak nasazujeme na špejli, která je omotána speciální papírovou páskou, na stonek pak i lístky. Všechna děvčata ji zvládla. Dokonce i malá Leni, která prý dokonce doma odpoledne vyráběla s rodiči v jiné barvě.


3. Sotva jsme je dokončily, natěšené děti žadoní o další výrobek. Na uklizený stůl připravujeme vše, abychom mohly začít navlékat nastříhaná brčka na provázek z umělé kůže. Brčkový náramek je jednoduchý a rychlý výrobek a jsem ráda, že měl úspěch.

Artjánek brčkové náramky

4. Když viděly děti brčka, vzpomněly si také na náramek, který jsem je učila loni. Brčka jsou také potřeba, ale tentokrát slouží jako základ pro plátnové proplétání. Kdybych neřekla "stop", snad by pletly celý týden. Každá si jich udělala několik. Na fotografiích nejsou všechny. Najdete je na rajčeti v albu Artjánci 2016 - 3. týden.

Artjánek náramky na brčkách
5. Lence jsme nabídli zažehlovací korálky. Seděla a ani nedutala. Korálky jí moc bavily, později se přidala i Amálka a Janina.

Artjánek
6. No, prostě tento den byla děvčata neúnavně tvořivá. Líbila se jim 3D papírová závěsná koule, kterou mám pověšenou na lampičce. Připravená barevná naperforovaná kolečka, která nám vyřezal plotr, byla základem pro krásnou ozdobu. Každá si vybrala barvu, ohýbala a přesně lepila oblouček na oblouček. Vyseknutými květinkami pomocí raznice a nalepovacími kamínky si děvčata kouličky dozdobila. A zkusily jsme společně i střapeček, který jsme vlepily do spodní části. Samozřejmě jsme nezapomněly ani na závěsné očko z barevného voskovaného provázku.


7. Ten, kdo nestihl v pondělí, dodělával druhý den ráno. Lenka si střídavě maluje nebo skládá korálky. Ptám se tedy ostatních: "Znáte quilling?" Ne! A protože je zájemců hodně a my nemáme tolik pomůcek, běží "strejda" do dílny, aby nám vyrobil ze dřeva taková šikovná dřívka se zářezem. Ukazuji, jak na kudrlinky a jak je možné je tvarovat. Každá si tedy vybere jeden motiv. Vítězí baletky a dámy v šatech.
Děvčata si vybírají 0,5 cm barevné proužky a začínají aranžovat. Tato práce je hodně náročná na čas a trpělivost. Na svých obrázcích pracují s přestávkami až do čtvrtka, kdy dokončujeme papírovým rámečkem, který je přilepen oboustrannou lepenkou, aby působil plasticky. Nezapomeneme tavnou pistolí přilepit provázkové očko na zavěšení. 

Artjánek



8. Děvčata si chtěla trochu odpočinout od quillingu. Moc se jim líbila papírová koulička. Ovšem tahle byla takovým malým hlavolamem. Na první pohled není vůbec poznat, že není lepená a že základem je naříznutý tvar květu. Tento nápad jsem našla na internetu, a tak jsem nelenila a zpracovala v programu pro řezací plotr. Po výběru barvy, si každá vzala 12 stejně velkých výřezů a v tu chvíli bylo slyšet jen šustění papíru. Bylo nádherné pozorovat každou, jak zasouvá květinku do květinky, aby během poměrně krátké chvilky se objevily nádherné 3D koule. Ani jsem nečekala, že jim půjde tak dobře! Šikulky!

Artjánek
9. No a protože malou Lenku nešlo odtrhnout od korálků, nechali jsme ji.
"Strejda" je stále k dispozici, leptá dětem skleničky, které dostávají na památku, řeže na plotru, připravuje svačinky, chodí s dětmi ven, prostě pomáhá, kde je třeba. Ve středu dokonce společně s dětmi vyráběl střapáčky. Děti si vybraly barvy bavlnek a namotaly je na kousek tvrdého kartonu. Rozstřihly, zavázaly, vycpaly kouskem vatelínu a "strejda" jim samozřejmě pomáhal. Nakonec střapáčka každému přilepil tavnou pistolí na dřevěný ovál. 

Artjánek

10. Dalším výrobkem, na který děti nezapomněly z loňska, bylo "kumihimo". "Teto, teto, prosím, můžeme?": ozývalo se ze všech stran. Stříhám tedy každému voskované provázky a těm, co neznají ukazuji, jak počítat na kartonovém kolečku s osmi zářezy a kam provázek přehazovat. Pletly by snad do konce týdne, kdybych je nezastavila. Vznikly střapcové přívěšky, které si mohou dát na tašku nebo třeba na klíče.

kumihimo

11. V dílničce je vystaveno spousty námětů z různých materiálů. Děvčata zaujal uzlíkový náramek, do kterého jsou vplétány lesklé malé korálky. A tak jsem rozdala tvrdé papírové destičky se zářezy a začala je učit jednoduchý makramé uzlík. Když jej zvládly, dala jsem jim korálky a ukázala, jak je navlékat. Zakončily uzlíkovým poutkem a nádhernými blýskavými šatonovými kuličkami. Co říkáte? Jsou nádherné!

makramé
12. Mezitím dokončujeme quillingové obrázky. Jejky, už máme čtvrtek! Nějak nám utíká. Pro každého už mám nastříhaná trika na výrobu polštářků. Jsou mezi dětmi letos moc oblíbené. Podle toho, jaké triko si každý přinese, zvažujeme, jak jej zdobit. Má-li někdo na starém triku hezký obrázek, stříhám tak, abych jej zachovala. Např. Natálka měla pejska. Leni na tričku měla namalovanou kočičku, tak jsme ji jen obtáhli třpytivou konturou, textilním lepidlem nalepili kamínková srdíčka do oušek a mašličku. Amálka poradila, abych ještě domalovala pacičky. Bezva nápad! Vznikl nádherný mazlík. A co ostatní? Ája už měla vzorovaný květinami, Janička a Emma už zdobit nechtěly. Ale kreativní Amálka si vybrala dvě šablonky a prý, že by z obou stran ráda omalovala. Tak jsme použili foukací fixy a srdíčkový kamínek na květy.


13. Ve čtvrtek jsme stihli zauzlíkovat a naplnit vatelínem. Všem šlo docela dobře, občas jsem jen někomu malinko opravila. Andrejka projevila zájem zabalit vyrobený náramek, protože by jej ráda věnovala jako dárek. Vyřezali jsme tedy pro všechny ozdobné obálky. 

ozdobné obálky

14. Některé ještě stihly papírovou kabelku. Leničce trochu pomáháme, jde jí však skvěle a kumihimo zvládá také na výbornou. Níže  uprostřed a vpravo vidíte její výrobky. Aby jí nebylo líto, že si nemohla také udělat náramek, dali jsme ji korálky, které navlékala na dva voskované provázky. A úplně sama! Jen se zakončením jsme pomohli.

Artjánek
15. Všimněte si, jak často v tomto týdnu vítězí modrá barva. A přitom na výběr je jich mnoho, přesto je hodně tvořivých dětí, které prostě modrou neskutečně milují. Mezi barvami vede i fialová. A tak, když došlo v pátek na barvení trik, téměř všechny se sháněly po modré, ale také fialové a růžové. Bohužel došly! Co teď? Vzpomněli jsme si na foukací textilní fixy. Použili jsme je tedy na ornamenty. Ve spreji už zbyla jen oranžová a šedá. Nezbylo nic jiného, než dětem tyto barvy nabídnout. Nakonec kombinace růžová a šedá byla elegantní. Co říkáte?



16. Pátek byl neskutečně hektický. Upocení, uběhaní, ale šťastní, že jsme zvládli snad všechny prosby dětí. Teď už jen společné foto. Všichni volají: "Benjaminku, pojď k nám!" Více fotografií - viz odkaz výše v textu.

Artjánek

Co zbývá? Hezké prázdniny! A v září s některými z vás na kroužku nashledanou.


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Artjánek 2016 - 2. týden

Máme tu druhý týden a v něm šest dětí. Tentokráte dvě děvčata - Valentýnku - 10 let, Nelinku - 6 let a čtyři kluky - brášky Matěje a Jonáše - půjdou už do čtvrté a třetí třídy a už u nás byli včetně desetiletého Jakuba, který je stejně starý jako Matěj a jsou kamarádi. No a čtvrtým je šestiletý Dominik. Bezvadná parta dětí, která celý týden nezazlobila. Všichni se rádi ve volných chvilkách sami zabavili a když měli chuť, mohli tvořit.

Teto, budeme něco vyrábět? Zaznělo hned po hravém ránu. Mezi dětmi jsou věkové rozdíly, a tak hledáme, čím je zaujmeme.

Máme připravenou závěsnou kouličku. Tentokrát jsou plotrem vyřezána a naperforována kolečka. Děti mají za úkol naohýbat 20 koleček do trojúhelníků a potom lepit přesně oblouček na oblouček. Všichni zvládají na výbornou, jen těm menším jsme pomáhali. Aby mohly děti projevit svoji kreativitu, mohou si na vlepené provázky navléci připravené různé korálky.



Pro Jakuba, kterého už známe jako velkého milovníka starých automobilů, máme připraveny modely jako vystřihovánky. Zatímco si někteří jdou hrát, jiní si berou omalovánky pro dospělé - např. Nelinka a Dominik. Činnosti v herně střídají např. s vybarvovacím tetováním.

Jakub přichází a prosí, jestli by si mohl vyrobit pletený náramek ve stylu "kuminimo", protože loni ho velmi bavil. Ostatní se rádi  přidávají. Rozdávám tedy nastříhaná kolečka z tvrdého kartonu nastřihnutá na osm dílů po obvodu. Každý si vybere barvy sedmi pramenů voskovanych provazků a hledá si místečko. Domečky jsou pohodlné a děti je milují. Sedí tedy v nich a motají.



Druhý den byla nejpilnější Nelinka. Ač velmi malá, její šikovné ručky zvládají spousty věcí. I Dominik, který je stejně starý, má trpělivost a vyrábění ho baví. Nelinka, Domča a Kuba se pouští do origami skákací žabičky. Je pro ně docela náročná, ale nakonec jsme společně zvládly. Nelinka, která miluje žlutou barvu a ráda ji kombinuje s fialovou, si slepuje malou papírovou kabelku a pak spolu navlékáme brčkový náramek.

Artjánek

Den se chýlí ke konci a zbývá už opravdu jen málo času. Přesto děti žadoní. Rychle hledám nějakou inspiraci a napadá mě "okáček" - loutka na prsty. K jeho výrobě jsme potřebovali chlupatý drátek, vatové kuličky, korálky a nalepovací oči.

Středa byla ve znamení opět pletených náramků. Ale když jsme dětem ukázali připraveného střapáčka z duhové vlny, byly nadšené. Tentokrát usedá "strejda", aby děti vedl a pomáhal jim. Vznikla tato roztomilá stvoření.

Artjánek střapáček

Děti milují zvířátka, a tak na řadu přichází pejsek z dřevěných výřezů polepovaný nastříhanou vlnou. Sice byli všichni upatlaní od lepidla, ale spokojení, že mají zase něco "plyšového".

Artjánek pejsci

Zažehlovací korálky jsou pro děti fenomén. Takže často usedají ke stolu v herně a tvoří podle předloh obrázky. První ze všech byla Valentýnka, přidala se i Nela, později i Matěj a Jonáš. A protože bráškové jsou mudrcové, nebylo by ono, kdyby nevymysleli něco, co jiné hned tak nenapadne. Např. struktura země a zemského povrchu. Fotografii najdete tady.

Artjánek zažehlovací korálky
Moc se mi libil pavouček, kterého jsem někde našla. Ovšem k jeho výrobě jsem neměla k dispozici pomponkovité kuličky. A tak jsem zkusila použít větší dřevěné korálky, menší válečkovité na oči a konce nohou a chlupaté drátky. Vše jsem připravila a všichni zajásali. "Strejda" obklopen dětmi vyráběl malé závěsné "tarantuláčky". Nuže, podívejte, nekoušou! laughing

Artjánek pavouček
Na konci dne zbyl čas ještě na papírovou krabičku. Byla takovým malým hlavolamem. Slepit ji byla hračka, ale vytvořit nahoře z jednotlivých cípků kytičku, dalo trochu přemýšlení. Nelinka si slepovala žlutou ozdobnou obálku. K dozdobení měli všichni k dispozici samolepící tvary např. hvězdičky, srdíčka. Mašlička je lepena tavnou pistolí.

Artjánek
A je tu čtvrtek. Všichni už mají trička na polštářky i na barvení. A já začinám rozstříhávat ta stará a připravovat dětem na uzlíkování. Všichni mají jednobarevná, jen Valentýnka si přinesla s kočičkou Kitty. Snažila jsem se obrázek zachovat. Ostatním dětem jsme nabídli možnost obrázku podle šablony. Nelinka si vybrala motýlka, Domča hvězdu, Kuba auto.
Máťa ani Jonáš už zdobit nechtěli.

Artjánek polštář

Týden utekl jako voda. V pátek ještě doděláváme a upravujeme polštářky, ale hlavně mramorujeme trička. Všechno děti moc baví a mají z nich radost.
Artjánek trička

Artjánek trička

Nakonec ještě ketlované přívěšky Valentýnky a Nelinky, Jakubova rohová záložka. Kluci také tvořili foukací fotbal z kartonové krabice. Všimněte si, jak dokáží být děti precizní - nezapomněly ani na boční reklamu kolem hřiště!

A protože je poslední den, je tady společné foto. Děkujeme všem za hezky strávený týden a za pohodu. Některé výrobky a jiné fotografie se do tohoto článku nevešly. Najdete je v albu Artjánci 2016 - 2. týden. Ráda bych všechny děti moc pochválila, protože byly pilné, snaživé a hlavně šikovné. A tak jejich výrobky jsou nádherné. Hezkou podívanou!
Všem sluníčkové prázdniny. Vaši "teta a strejda".

Čtete-li tyto řádky, napište do komentáře, prosím, jestli se dětem libilo a jestli byly spokojené. Děkujeme.

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

Artjánek 2016 - 1. týden

Hurá prázdniny! Mají radost snad všechny děti. A my? My jsme tu přece od toho, abychom přivítali první děti - mimochodem všechny k nám chodí často - Melinku a Terezku, obě už jsou u nás jako doma, jsou už starší a velmi šikovné. A také dvojčata - Honzíka a Martínka - kluky, kteří už půjdou do třetí třídy a jsou také prima. Prostě tento týden vládla pohoda. Všichni rádi něco tvoří a tak se hned dáváme do vyrábění.

Natěšené Melince, která prý už nemohla dospat, ale i Terezce jsem ukázala náramek z brček. Nastříhaná brčka, provázky z umělé kůže a korálky byly základním materiálem. Jednoduchým provlékáním vznikly náramky.

náramek z brček  náramek

Připravená origami koulička se líbila všem. A tak náš plotr vyřezal každému 18 koleček z papíru ve vybrané barvě a všichni společně jsme začali. Každé kolečko bylo třeba přesně překládat a připravit jej na spojování lepením. Těm starším šlo lépe, mladším jsem pomáhala. Tavnou pistolí jsme přilepili provázky a každý si závěs dozdobil korálky, kytičkou a nakonec i mašličkou.

origami koule

Protože tento týden máme pouze čtyři děti, můžeme se pustit do náročnějších výrobků. Děvčata zaujal quilling. Tato technika není tak stará a jde o rolování papírových proužků do různých průměrů a tvarů. Neznáte? Zadejte si např. na Google a uvidíte pravé skvosty! Melinka s Terezkou si vybraly šablony - dámu a baletku a rozhodly se je obléknout do quillingových šatů. Po dokončení, jsem jim dala dřevěné rámečky, které si obarvily a vznikly úžasné obrázky. Co říkáte?

        

A protože tohle není až tak pro kluky, navrhla jsem jim výrobu rohových záložek do knihy, které se jednoduše poskládají z barevného papíru. Na takto vzniklý základ mají děti nepřeberné množství možností, které zvířátko či postavu z nich vytvořit. Dala jsem jim náměty. Ovšem ne všichni si je vzali jako vzor a vrhli se na ně s fantazií sobě vlastní. Záložky nakonec tvořila i děvčata a všechny děti zaujaly natolik, že si jich každý vyrobil několik. Škoda jen, že nevzniklo žádné zvíře či pohádková postava. Jen ta prvni vlevo je  Melinčina sova.

rohová záložka   

Terezka žadonila o papírového jelena podle skládanky "nebe, peklo, ráj". Nikdo se k ní však nepřidal. Ale je krásný. Klukům jsem nabídla zažehlovací korálky. Oni byli nadšeni a já také - z jejich pečlivých výtvorů. Nuž, posuďte sami!

  

            
Tento týden je zkrácen o dny sváteční. Takže máme jen tři dny. A abychom stihli vše, co jsem si pro děti připravila, začala jsem rozstříhávat stará trika, které si měly děti přinést. Uhádnete proč? Našla jsem totiž parádní nápad, jak zrecyklovat tričko na nádherný polštářek. A bez šití! Vystřihla jsem obdélníky či čtverce a kraje nastříhala na cca centrimetrové proužky. Pak už jen stačilo uzlíkovat zadní s přední stranou. Děti vázaly, jak o závod! Než udělaly všechny střapečky, vycpaly jej dutým vláknem. Teď už jen dozdobit. Děvčatům se moc líbila šablona pejska. Plotr nám ho vyřezal z nažehlovacích záplat. Pak už jen mašličku nebo střapce a byl na světě malý měkký mazlík. A protože polštářky měly velký úspěch, měla jsem radost.

  
Vlevo je Melinčin růžový pejsek a bílý je Terezky.
       
Honzův červený a Martinův béžový.
Na polštářky jsme pak ještě narychlo klukům nažehlovali drobné tvary koleček, ale v téhle podobě už jsem nestihla nafotit.

Téměř posledním výrobkem byla trička. Všechny děti měly bílá, takže nová technika mramorování na nich hezky vynikla. A protože by nebyly děti, kdyby na nich nebyl motiv čehokoli, co je jim blízké, přemluvily mě, abychom použili šablony. Každý má nakonec na přední straně dle dostupného výběru předloh např. Melinka vílu, Terezka kolibříka, Honza vodnáře a Martin také kolibříka. V konečné podobě jsem nestihla některá trička nafotit, děti si vzpomněly na zářivé barvy, a tak jsem je nechala, aby se vyřádily.

     

    

 

Nakonec ještě Terezka stihla pletený náramek a Melinka střapečkovou klíčenku. Letos jako každý rok mají děti svoji skleničku. A protože je pátek, každý si ji odnáší domů na památku. Je na nich vyleptán název Artjánek a jméno či vybraná přezdívka.


Artjánek            
Teď už zbývá jen foto. Byla jsem s dětmi sama a tak společné není. Ale spokojené děti pyšnící se ve svým tričkách zachycené mám.

Přejeme vám všem pohodu a krásné prázdniny i když s většinou z vás se uvidíme v jiném týdnu. Ostatní fotografie najdete v albu na rajčeti Artjánci 2016 - 1. týden

Děkujeme za přátelský a klidný týden!

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ