UKÁZKY PRACÍ Z KURZŮ
najdete zde
UKÁZKY Z PŘÍMĚSTSKÝCH
TÁBORŮ najdete zde
1. Prázdniny se chýlí ke svému konci. Začátek posledního týdne máme nádherné počasí, které se v pátek mění na déšť a velký pokles teplot, a tak dětem nemusí být líto, že už jdou po neděli zpátky do školních lavic.
Devátý týden máme letos již podruhé sourozence Honzu a Martina a také Jakuba, který byl v Artjánku v červenci. Dále jsme po dvou letech přivítali dnes už školačku Markétku, ze které se stala moc šikovná, pečlivá, učenlivá a kreativní duše. A jako loni, tak i letos, v posledním týdnu je tu se svými kamarády dvojčaty i Barunka - také velká šikulka, která má vyrábění moc ráda. Kromě toho hraje na piano, chodí na házenou a miluje kočky. A šestým je Lukáš, který chodí ve školním roce k nám na keramiku, je velkým milovníkem zvířat a jeho nejoblíbenějším je ježek. Má ho jako maskota všude i na svých výrobcích.
Usedáme na koberec, abychom si popovídali, seznámili se a hlavně si řekli, co kdo má rád a co komu chutná, abychom sestavili jídelníček na celý týden. Jako téměř každý týden vítězí buchtičky se šodó či pizza. Mám velkou radost, když vidím, jak všem chutná a zůstává mísa či plech prázdný.
2. V pondělí jsou pro děti připraveny zažehlovací korálky a nové nápady z nich, které mohou čerpat z připravených obrázků. Celé pondělí jsou děti hodné, ani nedutají a my jsme moc rádi, že je tato činnost baví. I během týdne vzniká spousty drobných tvarů a také i trojrozměrné krabičky či kostky.
Zároveň máme opět připravené skleněné hrnečky k omalovávání. Každý si může vybrat buď už z připravených šablon nebo mu ji na přání řežeme na plotru ze samolepící folie. Děti prázdná místa tupují štětcem. Necháváme schnout a večer zapékáme v troubě. Každý si zvolil svůj oblíbený motiv. Jakub auto - je milovníkem starých automobilů, Barča i Honzík kočičku, Martínek a Markétka pejska a Luky svého oblíbeného ježečka, tedy celou ježčí rodinku.
3. Protože v minulém týdnu měly velký úspěch malé zápisníčky, nabídla jsem je i těmto dětem. Zdobili jsme trochu jinak, ale výsledek potěšil i moji duši. Velká nádhera, co říkáte? Barunka pak i druhý den vyráběla znovu, ale ve formě přání. Podařilo se mi najít úžasné kreslené obrázky, a tak jsme je použili na titulní stranu. Všechny listy jsou proděrovány a spojeny barevným provázkem, dozdobené kamínky či proužky papíru. Při výrobě jsme použili i raznice a samolepící tvary. Na konce provázků si děti zavázaly malé bambulky nebo navlékly korálky. Všechny musím moc pochválit, byly nápadité a výsledek je skvělý!
4. Letos je velkým hitem zdobení pantloflových žabek a plátěných bot. Ten, kdo tento týden je má s sebou, může se dát do práce. Barunka měla obojí. Markétka jen plátěnky. Martin a Honza měli pantofle, kde šlo jen provlékat nahoru a dolu. Ti, co vyráběli a dokončili svá dílka, můžete vidět na fotografiích. Honzíka moc nebavilo, a tak zůstaly jeho pantofle nedokončené.
5. Ten, kdo si přinesl staré triko, aby si z něj vyrobil tašku, mohl ve středu začít vázat uzlíky. Markétka měla celé bílé a jejím přáním bylo namalovat si na hotovou tašku, co jiného, než pejska. Barča měla tmavě zelené a rozhodla se pro nažehlení květinového obrázku z ubrousku, Luky nechal jeho původní barevnost. Měl připravené i bílé tričko a rozhodl se, že si ho omaluje. Vybral si šablony dinosaurů. Zkoušel foukat více barvami do jedné šablony, výsledek je moc hezký!
6. Že děti velmi rády pletou náramky, vím už dávno. Žadonily o nějakou jinou techniku, připravila jsem jim tedy velmi jednoduchý náramek, na který bylo potřeba 6 pramenů provázku. Pletly technikou makrame a všichni uzlíkovali, jak o závod. A nejvíce šlo Honzíkovi a Barunce. Oba jsem naučila i jiné druhy. Nuže, koukněte. Jsou ale šikovní!
7. Co všechny také moc bavilo, byla výroba antistresového balonku. Obyčejný nafukovací balonek se pomocí trychtýře, v našem případě ustřižené plastové láhve - "strejdovo" super vychytávka, naplní moukou. Takto naplněný a dřívkem našťouchaný se stane neskutečně tvárným. Všichni si jej pak omalovali permanentními fixy, někdo si vyrobil i vlasy z vlny.
8. V pátek si děti vybraly výrobu sklenice tentokráte od kávy, zdobenou plyšovým zvířátkem. "Strejda" ve čtvrtek vylil bílou akrylovou barvou. Základem zvířátka byl dřevěný výřez, který byl obalen látkou a vycpán umělou vatou. Vše jsme lepili tavnou pistolí. Vznikly nám kočičky, pejsek, sova a ježek. Všem jsem na sklo upevnila pomocí suchého zipu. Sklenici si dozdobovali dle své fantazie - drobnými kamínky, dřevěnými hvězdičkami, samolepícími tvary, bambulkami a provázkem.
9. A protože ještě zbýval čas, nevěděla jsem, čím všechny zabavit a nakonec mi napadlo, že by si mohli všichni vyrobit stojánek na mobil. Ten, kdo nechtěl na mobil, udělal si jen na fotografii. Základem jsou roličky od toaletního papíru potažené moosgumou nebo umělým filcem. Boky jsou zaslepeny dřevěným kolečkem a na něj je připevněna vyrobená bambulka z vlny. Kuba si kolečka pomazal lepidlem a posypal barevným pískem. Vše dozdobeno proužky moosgumy, kamínky, mašličkami, samolepícími tvary. A aby fotografie držela, je na opěrný obdélník navlečen pásek z folie. Děti si vybraly kreslené obrázky. Měla jsem z výrobků velkou radost. A co vy?
10. No, a pohádky je konec, tedy, prázdninové pohádky. Teď už nezbývá, než se spolu vyfotografovat a užít si poslední dva dny prázdninového "nicnedělání". Všem vám posíláme pohodu do školních lavic, moc a moc úspěchů a přejeme, abyste si ještě všichni užili sluníčka.
Děkujeme všem maminkám i tatínkům za vstřícnost a pochopení a doufáme, že jste byli všichni spokojeni. Budeme moc rádi, dáte-li nám o tom alespoň malou zprávou pod článkem vědět, že naše snažení nebylo zbytečné. Všechny fotografie najdete v albu na rajčeti pod tímto odkazem.
Zdraví teta a "strejda" - náš celoprázdninový velký pomocník a pravá ruka.
1.Osmý prázdninový týden má Artjánek samá děvčata a je jich celkem pět. Kamarádky dvanáctiletou Andrejku a jedenáctiletou Janičku, děvčata jsou u nás už poněkolikáté, Valentinku a Verunku - obě jsou tady také jako doma a nejmladší je Justinka - budoucí třeťanda. Všechny si dobře rozumí a všechny jsou šikovné a nápadité. Vítejte u nás!
Po malém popovídání si na koberci a pomazlení se s našimi zvířecími kamarády, posílám děvčata k zažehlovacím korálkům a ptám se, co by rády vyráběly, abych věděla, co v dílničce připravit. Žadoní o králíčka z bambulek. Justinka se ptala, jestli by šla udělat kočička. Proč ne? Dala jsem jim krabici s vlnami, aby si vybraly barvu. Pak ji namotávají na malý kousek kartonu a vytvoří si tak postupně tělo a hlavičku. Zbylé části zvířátek - nohy a ocásky si dělají z nopkové vlny. Jsou malinká a vejdou se do dlaně. A té radosti, když byla na světě. Řečeno mluvou dětí - "cute" (z angličtiny roztomilý). Nuže, pokochejte se.
2. Po obědě jsem děvčatům ukázala notýsek. Všem se líbil, připravila jsem několik různých obrázků, které lepily na přehnutím přepůlený tvrdší papír velikosti A4. Každá dostala i čisté bílé papíry, které si jeden po druhém také přeložila na polovinu. Pak jsme děrovačkou udělaly uprostřed 2 dírky, kterými jsme protáhly provázek. Na něj jsme nalepily mašličku a dozdobovaly nalepovacími kamínky, mašličkou, korálky či jinými tvary. Kraje děrovaly a houbičkou tupovaly, aby vše ladilo s obrázkem. Adrejka netupovala a přesto je její notýsek také moc krásný.
3. V úterý dopoledne jsme si konečně udělali čas a začali malováním hrnečků. "Strejda" pomáhal řezat ze samolepící folie šablony, které se pak nalepily na hrnek. Barva byla nanášena štětcem. Všechny milují zvířátka, a tak má každá svůj osobitý originál.
4. Děvčata se také ptala, jestli budeme tvořit z korálků. Ukázala jsem jim žabky jako první možnost. Ta, která je měla, ráda se pustila do navlékání na drátek. Po upevnění na botu jsme střed zamaskovaly nalepením mašliček. Vlevo Verunka, vpravo Justinka.
5. Verunka projevila zájem o korálkovou květinu, přidala se k ní Justinka, ale ta ji nakonec nedokončila. Starší děvčata oslovil korálkový meloun. Nakonec se rozhodla, že si udělají náušnice, náramek a náhrdelník. Vyrobené jednotlivé kusy jsme ketlovaly na řetízek.
Valentinka si udělala jen náušnice a korálkového soba.
6. Andrejku i Janičku opravdu korálky moc bavily. Obě si vyrobily spousty jednoduchých náramků a Andrejka i modrou sadu. Náhrdelník tvoří 3 prameny navlékaných korálků na voskovaný provázek. Pak jsou zapletené do copu a konce upevněny na řetízek. Náramek je pouze ze dvou pramenů, které se před zapnutím mohou stočit.
7. Nezapomněli jsme ani na zdobení plátěných bot. "Strejda" děvčatům nejdřívě každou botu oblepil kraj lepenkou, aby se při stříkání neobarvil. Justinka si sama vymyslela, že by se jí moc líbila kočka a srdíčko, a tak si je foukacími fixy přes šablony nastříkala. A protože vše vypadalo stroze, nabídla jsem jí malé textilní a plastové kytičky, které jsme nalepily speciálním lepidlem. Kočičku i srdíčko jsem ji pomohla bílým fixem více zvýraznit. Ája a Janina pojaly plátěnky ve znamení jednorožců - tedy nebe s hvězdami a planetami. Verunka je zdobila pro svou maminku - ze šedých jsou hezké veselé boty.
8. Na řadu přišly i tašky z triček. Měla jsem radost, že Andrejka a Janička měly zájem o malování na ně. Jako motiv si zvolily, co jiného než jednorožce. Některá měla triko už vzorované nebo s obrázkem, takže jej dále nedozdobovaly. Na obrázcích vidíte tašky omalovávané. Měla jsem radost, že děvčata se pustila do práce sama a nemuseli jsme jim výrazně pomáhat. Velkou pochvalu si zaslouží Andrejka - nejen boty, ale i tašku, si zdobila úplně sama. I Janičce šlo malování moc pěkně.
9. Ve čtvrtek objevila děvčata duhový provázek. Přály si plést, a tak jim ukazuji řetízkové uzlíky. Vyrobily si několik náramků.
10. Jednorožec "frčel" všude. Ze zažehlovacích korálků, jako obrázek na tašce, a nakonec zdobil i drobné kapsičky, vyrobené ze starých džínových kalhot. Justinka měla skvělý nápad, jak využít svoje malé džíny. Na každé nohavici byl totiž zip. A tak jsme jej využily a vytvořily dvoukapsičkovou taštičku. Nakreslila jsem jí, jak má vše nastříhat a pak jsem jí jednotlivé díly slepila tavnou pistolí. Ostatní děvčata si vybrala podobný styl - kapsy nebo penály na zip. Po slepení si každá mohla svůj výrobek dle vlastní fantazie dozdobit. A že všechny mají svou osobitou kreativitu, se můžete přesvědčit na fotografiích.
10. A protože jsem věděla, že většina děvčat jsou do jednorožce zamilovaná, připravila jsem na pátek sklenici od kávy s tímto motivem. Zajásala! "Strejda" nám pomohl vymyté sklenice vylít uvnitř bílou akrylovou barvou. Jakmile oschly, daly jsme jim "nový kabát" Co říkáte? Ač jsem měla pro děvčata připravené i jiné obrázky jednorožců, tenhle zvítězil u všech třech.
Zbývá vše dokončit a také se společně vyfotit. Hezký poslední týden přejeme všem. Všechny ostatní fotografie najdete na rajčeti pod tímto odkazem.
1. Sedmý prázdninový týden byl ve znamení střídavého počasí. A my opět po roce přivítali Melinku a Nelinku - jak legrační! Šikovná dvanáctiletá děvčata měla být ale tři. Verunka nám onemocněla, a tak jsme celý týden jen ve dvou. A protože je nás málo, můžeme se pouštět do časově náročnějších výrobků a dát si na nich patřičně záležet. Děvčata jsou kreativní, nápaditá a trpělivá. Vzájemně se inspirujeme a právě tohle je úžasné. Velká pochvala!
Představte si, že hned v pondělí jsme v Artjánku měli ještě jednoho návštěvníka - roztomilé kotě, které s sebou v pondělí přivedla Meli. Prý jej našla na chalupě, kde byli na dovolené a protože nikomu v okolí nepatřilo, rozhodla se s maminkou, že si ho nechají. Úžasná kočička, ovšem moc velká "rošťanda"! Celou dílničku prohlédla ze všech stran, každého koutu a každé výšky. Byla stále někde, chvilku dole, pak nahoře, na skříňce, na stole, na židli, prostě tvoreček plný energie. Když si konečně na chvilku lehla, vyfotili jsme si ji. Snad se Šanelce u nás líbilo.
2. První den obě děvčata projevila zájem o keramiku. Hledáme nějakou inspiraci v obrázcích. Děvčatům se zalíbila ovečka ze spirálek. Základem jsou vymodelované válečky zatočené do spirály, postupně vkládané a lepené do misky, která je pokryta mikrotenovým sáčkem, aby po zavadnutí šlo dílko dobře vyndat.
Když konečně jsou ovečky hotové, Neli i Meli se těší, že si nazdobí svůj skleněný hrneček. Obě se nemohly dočkat, až z něj budou pít. Neli jednorožce, Meli téma vesmír.
2. Občas se děvčata také nechala omámit zažehlovacími korálky. Obě si vyrobily přívěsky, které si naketlovaly na retízek. Ovšem tyhle "skoroslečny" už baví více jiné věci.
Např. vyrábět jemné a jednoduché náramky nejen pro sebe, ale i své mamky. Zkoušíme tedy různé korálky, provázky, zaplétání, přívěsky, prostě vše, co je k dispozici. A jak se říká: "V jednoduchosti je krása", tady opravdu platí.
3. Také střapcové klíčenky se jim zalíbily, a tak Nelinka navlékala pro maminku, Melinka pro sebe.
4. Ukázala jsem jim andělíčkové závěsy, byly z nich nadšené a rády se pustily do jejich tvoření. Nelinka si nakonec ještě v pátek udělala další dva jako dárečky - jeden potěší tetu, druhý pak babičku.
5. Moc hezkým výrobkem jsou dveřní ozdobné závěsy. Základem jsou dřevěná srdíčka různých velikostí natřená bílou akrylovou barvou. Meli si je chtěla ozdobit květinkami z papíru. Použila raznice a poskládala na sebe různe tvary . Doplnila kamínky ve tvaru písmene M - bude totiž viset na jejích dveřích do pokoje.
Nelinka však měla úplně jiný nápad, chtěla každé srdíčko věnovat jednomu členu rodiny. Řešily jsme společně, jak udělat iniciály a nakonec mě napadlo vyskládat je z třpytivých kamínků. Přáním Nelči byla zlato-stříbrná varianta na bílém podkladě, který jsme patinovaly zlatou temperou. Snažím se jí pomoci, našla jsem zlaté čtyřlístky, společně jsme vyráběly drobounké růžičky pomocí raznice a tavné pistole. Obě děvčata si pak vybrala stuhu, na kterou jsme srdíčka nalepily. Co jim říkáte?
Osobně mě potěšil Nelinčin výrok: "Víš teto, co řekl taťka, když přišel domů?" "No, nevím." ... "Co jste to holky koupily na dveře?"
6. Meli si přinesla na omalovávání cvičky. Vybrala si kočičí motiv. Vyřezala jsem ze samolepící folie šablonu, zbytek jsem už nechala na ni. Nápad, mít každou botu jinou, byl její. Tento motiv, ale zvětšený, použila také na triko.
7. Nelinka projevila zájem o pletení náramku pro svého taťku. A tak si našla dva různé kožené provázky a naučila jsem ji jeden uzlík. Fotografie plně nezachycuje, jak hezky vypadal. Ale vzor je nádherně viditelný na horním obrázku u bílého náramku. Očko jako očko, krásně pravidelné.
8. Děvčata uviděla na poličce vzor pastelkovníku. Základem je sklenice např. od marmelády, dřevěné výřezy různých tvarů, umělá vata, nějaká pružná látka, chlupaté drátky, samolepící kamínky, mašličky, barevné chlupaté kuličky, tavicí pistole. Dala jsem k dispozici různé tvary výřezů z překližky - kolečka, ovály ap. a každá zkoušela poskládat nějaké zvíře. Nakonec Meli ze všech variant zůstala u kočky a Neli u sovy. Každý výřez jsme pečlivě potáhly látkou a vycpaly umělou vatou. Zvířátko tak dostalo 3D efekt a působilo velmi hezky. Sklenici jsme polepily také látkou. Nelinčina sova byla připevněna na suchý zip. Meli takto mít nechtěla, přilepila jsem kočičku tavicí pistolí přímo na sklenici. Každá si pak ještě dozdobila mašličkami, kamínky, srdíčky nebo korálky.
9. Dny utíkají, je tu pátek. Protože vím, že obě baví kreslit, připravila jsem pro ně obrázky. Podle nich měly namalovat nejdříve oko. Zvládly skvěle!
Přidávám pandu. Opět skvěle! Meli si nakonec ještě vybrala hlavu kočky. Nádhera! Vy jste prostě šikulky!
10. A jdeme na džíny. Stříhat, lepit, vycpávat. Melinku nadchla velryba, Nelinku penál na pastelky. Zatímco se věnuji malování střihu na velrybu, Nelča si vyrábí závěsné andělíčky a pak si uzluje z trika tašku, kterou si zdobí pejskem. Používá foukací fixy.
Pak jsem Nelince křídou nakreslila střih na penál. Zip a boční švy jsou lepeny tavnou pistolí. Zezadu jsme ještě umístily kapsičku a ručně vyrobenou malou záplatu.
11. Už nezbývá nic, než se rozloučit. Doufám, že ne na dlouho. Třeba s některou z Vás v září nashledanou! Hezký zbytek prázdnin, více sluníčka a pohodu do školních lavic. Všechny fotografie najdete pod tímto odkazem.
1. Prázdniny se přehouply do své druhé poloviny a my jsme moc rádi, že se opět po roce můžeme těšit na úžasné a milé děti. Jsou jimi sourozenci ze dvou rodin - Julinka a Martínek, Jakub a Emička. K nim patří i Stázka, která je v Artjánku uz 5. rokem. Skupinku dotváří neméně milá, něžná a šikovná Andulka, která je u nás letos už podruhé.
A protože si děti skvěle rozumí a pomáhají si, vládne celým týdnem pohodová a tvůrčí atmosféra. Nevím, kdo si více užíval, jestli my nebo děti.
2. Stále brouzdám a hledám další a další inspirativní obrázky na vyrábění ze zažehlovacích korálků. Jsou stále oblíbenou zábavou. Skládají všichni - často a rádi. Martínek je nejmladší, rád by si vytvořil nějaké auto. A protože si vybral velmi náročné předlohy, musi "strejda" usednout a trochu mu pomoci. Tvoří spolu nádherná a velká auta. Martin je moc spokojený. "Strejda" pomáhá i ostatním při jiných činnostech.
Děvčatům se zalíbila srdíčková krabička - také ze zažehlovacích korálků. Bezvadný nápad!
3. V pondělí hned po ránu jsem navrhla děvčatům, že by si mohly vyrobit obal na drobný dárek či blahopřání. Základní tvar jsme vyřezali na plotru. Každá si jej naohýbala, slepila a kraj jemně vystínovala houbičkou namočenou v temperové barvě. Dozdobili jsme proužky barevného či balicího papíru a nalepovacími kamínky. Květ je tvořen raznicí a je podlepen kolečkem jiné barvy, aby hezky vynikl.
4. Pak se všichni dali do omalovávání hrnečků, ze kterých budou celý týden pít a v pátek si je odnesou domů. Pomáháme nalepovat na skleničku šablonky drobných tvarů nejen zvířat, ale i kytiček či hvězd. Tupováním štětcem vzniknou hezké veselé hrnečky.
5. V úterý ráno ukazuji děvčatům výrobu jednoduché panenky. Začínáme obkreslováním šablony kruhu na látku. Po vystřihnutí přišla na řadu jehla a nit. Stehováním po obvodu a zatažením za oba konce niti vznikl jakýsi vak, který je vycpán natrhanou umělou vatou. Váček se zauzluje a na připravené tělíčko se přilepí hlava, kterou tvoří dřevěná nebo vatová kulička. Vlasy jsou z vlny, která je nejdříve namotána na kousek tvrdého papíru. Vše je slepeno tavnou pistolí. Co říkáte? Jsou roztomilé?
6. Celý týden je také ve znamení skládání papírových "puzzlíků" a zažehlovacích korálků. Na prvním obrázku vidíte, jak dětem šlo pěkně od ruky, na druhém pak "strejdu", jak pomáhá Martínkovi. A víte, co nám udělalo velkou radost? Představte si, že si děti samy vzpomněly na naší "Artjánkovskou písničku". A tak si, nejen ji, často zazpíváme.
7. Andílkový střapec zaujal všechny. Na ketlovací jehlu jsou navlečeny kaplíky a kulaté korálky včetně křídélek tak, aby vytvořily tvar malého roztomilého andílka. Tentokrát mu na spodní očko provlékneme barevné provázky, které jsou ozdobeny korálky a zakončeny uzlíkem. Nakonec je i horním očkem provlečen provázek a nasazena karabinka, aby se dal kamkoli připnout.
8. Děvčata žadoní o výrobu deníčku. Je opravdu malý a vejde se do dlaně.
Pomáhám řezat základní obdélníky z moosgumy a papíru. Vše je proděrováno a spojeno zlatými kroužky. Dozdobené jsou kamínky a proužky vzorované lepící pásky.
9. Děvčata se moc těšila, jak si "okorálkují" svoje žabky. Všechny musím moc pochválit. Zvládla i nejmladší Emička, která ještě do školy nechodí. Dokázala vše sama. I korálky vybrala úžasně. Podívejte, jak sluší její princezně Else.
8. Nezapomněli jsme ani na plátěné boty. Opět si jednoduchou technikou pomocí foukacích fixů na textil každý vyvzoroval svoje boty.
10. Výroba tašek z triček všechny také moc bavila. Uzlíkování šlo všem bravurně, velká pochvala!
11. Andulka, Emička, Stázka a Jakub se rozhodli, že udělají maminkám radost a vyrobí pro ně z korálků sadu - náhrdelník, náramek a náušnice. Potřebovali jsme ketlovací jehly, korálky, bižuterní lanko a náušnicové základy. A pochopitelně šikovné ruce! A že je děti mají, se můžete přesvědčit na obrázcích.
Týden se pomalu chýlí ke svému konci. Škoda, že nezbylo více času, aby všichni mohli tvořit z džín. Zvládli jsme pouze se Stázkou, která se moc těšila na svůj batůžek. Během týdne vznikaly také různé náramky nebo střapce.
Je pátek! Týden utekl jako voda! Děkujeme za příjemné chvíle a přejeme vám všem hezký zbytek prázdnin. Kdo? No, přece my - teta a "strejdulka". Tahle totiž děti volaly na "strejdu". Jak milé! Všechny ostatní fotografie najdete na rajčeti pod tímto odkazem.
1. Tento týden zůstává teplé počasí a my v Artjánku jsme připraveni přivítat šest dětí. Čtyři děvčata - Amálku, Bohunku, Elišku a Karolínku, která ovšem nastupuje až ve středu. Všechna děvčata jsou přibližně stejně stará a jsou u nás už poněkolikáté. Skupinku doplňují sourozencí Jakub a Míša, kteří už u nás byli loni a patří mezi šikovné a klidné děti. Všichni si dobře rozumí, a tak jsme za celý týden nezaznamenali žádné neshody. Míša je nejmladší, do školy ještě nechodí, přesto je neskutečně trpělivý a šikovný.
První den si po krátkém seznámení sedáme do dílničky, abychom si vyzdobili hrníčky. Tentokráte jsme opět použili šablony ze samolepící folie a techniku tupování štětcem. Děti napadlo, že si mohou dát na hrneček více motivů. Dobrý nápad! Doporučila jsem, že by bylo hezké dát do prázdných míst tu a tam třeba malou květinu. Nakonec hrnečky vypadají moc hezky.
Protože kluky si maminka vyzvedla dříve a děvčata zůstala sama, a tak si mohla vyrábět z korálků. Vznikly jednoduché prstýnky. Nakonec ještě stihla udělat náramky viz obrázek vpravo - byly stejné, jen provázek měla každá jiný.
A co kdybyste potěšily maminky a vyrobily i jim? Všichni souhlasili a druhý den vyráběli dokonce i kluci. Měla jsem radost. Zkusili variantu s třpytivou šatonovou kuličkou uprostřed. Vypadají elegantně a přitom jsou tak jednoduché. Střed je tvořen navlečenými korálky na ketlovací jehlu a zakončen očkem. Do každého očka z každé strany je provlečen provázek, na kterém jsou korálky ukončené zapínáním.
2. Úterní ráno všechny děti pohltily korálky, tedy ovšem ty zažehlovací. Amálka přinesla svůj poklad - bedýnky rozdělené na malá políčka, a tak se všechny děti jaly třídit třídit podle barev. Vše si rozložili v herně na koberci a zabavily se tím na celé úterní dopoledne. Ve chvílích volna pak stále skládají a skládají celý týden.
3. Vymyslela jsem přívěsek "Andílka pro štěstí". Všem se líbil, takže středeční dopoledne pokračuje navlékáním těchto malých talismanů. Opět je základem ketlovací jehla a pak provázek s korálky protažený očky a dozdobený mašličkou. Co jim říkáte?
4. Tento den jsme velmi pracovití. Zvládli jsme ještě ozdobit foukacími fixy na textil plátěné boty.
5. A protože je všichni neměli, někteří projevili zájem o jiné vyrábění. Moc se jim zalíbili duhové náramky, které jsem naučila děti loni. Dva kulaté kožené provázky se spojí koncovkou a provázek se jimi obtáčí. Jiné bavilo motat kulaté náramky metodou "kumihimo" Moc ráda bych pochválila malého Míšu, jak pečlivě počítal a trpělivě a pomalu pletl.
6. Tašky z triček se líbily všem. Ten, kdo měl tričko bez obrázku, mohl si ho dozdobit motivem foukaným fixy přes šablonu. Malá módní přehlídka všechny bavila!
7. Všichni se také těšili, jak si vyzdobí svoje žabky nebo jiné přinesené boty. Žabky měly jen tři děvčata a kluci si přinesli pantofle. Bylo tedy třeba hledat, jakým způsobem šňůrku oplést. Sám Jakub přišel na proplétání, které vidíte na černozelených přezůvkách. U Míši jsme si trochu lámali hlavu, ale nakonec jsme mu pomohli proplést umělou kůži skrz dírky v nártu bot.
8. Týden se pomalu nachýlil ke svému konci a my dokončujeme vše, co je potřeba. Posledním naším výrobkem je sklenička od jogurtu, která může sloužit buď jen jako dekorace nebo i jako nádoba na pastelky. Každý si mohl vybrat barvu látky, ze které jsem vystříhala obdélníky, které jsem tavicí pistolí slepila. Poté je navlékla na skleničky. Každému jsme připravili různé výřezy z papíru. Tupováním si je děti napatinovaly. Měly také k dispozici různé přízdoby - mašle, korálky, kamínky, šňůrky - těmi jsme celou sklenici polepili. Co jim říkáte?
9. Zbývá už jen chvilka, nesmíme zapoměnou na pár společných fotografií na památku. Všechny výrobky a ostatní fotografie najdete na rajčeti pod tímto odkazem.
Zdravíme vás všechny - já i "strejda" a užívejte zbytku prázdnin!
1. Prázdniny se pomalu blíží do své poloviny a venku je zima a deštivo. A tak naše útulná dílnička může být tím správným místem pro jinou zábavu, než je koupání. V tomto týdnu máme dvě děvčata - Valentinku a Lucinku, a čtyři chlapce - dvojčata Honzu a Martina, Jakuba a malého Jiříka, který je bráškou Lucinky. Všechny děti jsou přibližně stejně staré, jen Jiřík do školy půjde teprve letos v září.
Tak jako každé pondělní ráno, usedáme na koberec v herně, abychom si popovídali, představili se, řekli si pravidla a program. Děti milují domečky, které jsme jim vyrobili z obrovských kartonových krabic. Letos jsme k nim přidali ještě malý úkryt vyrobený ze stolu. Děti čekal pestrý program, který nebyl jen o vyrábění. V pondělí a čtvrtek nás totiž navštívily teta Iveta a v úterý teta Petra.
2. V pondělí hned ráno většina dětí usedá k zažehlovacím korálkům, jiní si jdou hrát do v domečků. Já zatím připravuji hrnečky, barvy a štětce. Napadlo mě, že bych mohla vyřezat malinké jednoduché motivy ze samolepící folie, které budou sloužit jako šablona pro tupování štětcem. Každému na jeho přání - pejsky, kočky, koně, motýlky a jiné drobnosti. A jak dopadlo malování? Zajímavě! Jen mě mrzí, že jsem nestihla dva vyfotografovat. Všichni je měli moc pěkné. Co říkáte?
3. Kluci jsou plní energie, rychle hledám, čím bych je zabavila. Jiříka ještě neznám, zkouším tedy různé vystřihovánky aut, které si pak mohou slepit. Bohužel, tato činnost oslovila jen Jakuba. A tak skládají z korálků nebo hrají dětský petanque.
4. V úterý přišla teta Petra. Měla připraven program, který všechny zaujal. Vozí si z cest různé předměty na památku a mnohé z nich mají souvislost, buď s jejím povolání a nebo hudbou. Několik jich měla s sebou. Všechny zaujal fanfrnoch. Znáte tento nevšední hudební nástroj? Předbíhali se v namáčení prstů a tahání za koňské žíně upevněné uprostřed bubínku, vytvořeného z keramického džbánku a potaženého kůží. Tohle vyluzování zvláštního zvuku se jim moc líbilo, hlavně těm, kteří nástroj neznali. Teta také naučila bonbónovou hru "Na piráty" s kostkou a hracím polem (hra ve dvojicích), dále pak "Brčkovanou", která spočívá v nasátí a přenášení papírků z jedné misky do druhé. Nakonec i hru "Schovej předmět" - i ta děti moc bavila. Pravidla jsou jednoduchá. Všichni se dohodnou na nějaké malé věci, kterou jeden z nich bez přítomnosti ostatních schová tak, aby byla malinko vidět. Úkolem je hledat pouhým pohledem do prostoru. A pokud ji vidí, nesmí dát najevo, že ví, kde je, a zároveň musí vydržet, dokud všichni předmět nanajdou.
5. Já zatím připravuji dětem vše potřebné na zdobení donesených sandálků či žabek. Protože tento týden máme převahu kluků, bylo potřeba vymyslet i variantu pro ně. Zkusila jsem tedy místo korálků techniku uzlíkování - macramé. Nadchla je natolik, že se přidala i děvčata. Duhový provázek byl asi tím, co se jim nejvíce líbilo. Všichni měli na výběr umělé provázky různých barev, včetně duhového, ale i umělou kůži. Jen u Jakubových žabek nešlo aplikovat, byly látkové a popruh nedržel tvar. Dlouho jsem si lámala hlavu, jak i jeho boty ozdobit. Nakonec mi napadla "špagátová technika". Ze starých triček se nastříhají pruhy, zatažením se samy zarolují a vytvoří tzv. špagát. Našla jsem odstřižky a Jakub si je sám připravil. Pak už uzlíkoval jako ostatní. Pokochejte se!
6. Ze svých dětských let znám "káču". A jak pěkně jsme ji uměli roztočit! Našla jsem zajímavý nápad, jak vyrobit malou "káču" pomocí párátka a proužků papíru. Dětem jsem vše připravila. Oblepovaly dřívko nejdříve jedním proužkem dlouhým cca 30 cm a širokým cca půl cm. Nad něj lepily více proužků za sebou v jedné linii tak, aby další vzniklé kolečko bylo širší, než spodní. Zkoušeli jsme i nasazovat ploché dřevěné korálky. Kdo měl dobře slepeno, těm se káča krásně točila.
7. Už ráno jsem dětem nastříhala trička, a tak začínají také uzlíkovat, aby vzniklo dno tašky. Dětem jsme ukázali, všichni zvládali na výbornou, jen Jiříkovi jsme malinko pomohli.
8. Dalším výrobkem jsou korálkové klíčenky ve tvaru střapce. Děti nesmírně bavily. Vysvětlila jsem jim, jak nejlépe řadit a vybírat korálky. Střapec je tvořen z pěti pramenů. Jeden dlouhý střapec je přeložený a polovina provázku tvoří očko. K němu jsou protaženy zbývající prameny kaplíkem a zafixovány lepidlem. Blýskavé korálky bavily i kluky. Ti je vyráběli pro své mamky. Měla jsem radost, když jsem druhý den viděla, jak jedna maminka už měla střapec na klíčích a říkala, jak z něj nemůže oči spustit. Takové drobnosti a jak potěší! A proto jsme tu v Artjánku, abychom dělali radost nejen dětem!
9. Ve středu jsme si vzali do ruky foukací fixy na textil a dali se do zdobení plátěných bot či cviček. Děti se střídaly u jednoho stolu po dvojicích. Výsledek? Každý má svůj originál!
Ostatní byli u mě a já jim ukazuji, jak vyrobit závěs či klíčenku ve tvaru "andílka pro štěstí". Na ketlovací jehlu navlékáme korálky, kaplíky a křídla tak, aby vznikl tvar něžného anděla. Všichni nadšeně navlékali. A protože tohle byla velmi jednoduchá technika a já nestíhala zakončovat ketlovací jehly, řekla jsem si, že k andílkovi přidáme stříbrný pevnější řetízek, na který budeme ketlovat kroužky s korálky. Dětem šla práce pěkně od ruky. Abych jim vyplnila čas a trochu je zbrzdila, navrhla jsem, že by ke každému ještě navlékli z drobných korálků linku na silonovou nit, kterou také připevníme k závěsu na dvojitý kroužek. Andílci Jsou jemní a elegantní, co říkáte?
10. Ve volných chvílích během celého týdne stále vznikají různé tvary ze zažehlovacích korálků. Podložky pod skleničky, zvířátka, smajlíci či jiné postavičky z filmů.
Čtvrtek mají děti zpestřený programem tety Ivety. Zazpívaly si nejen spousty dětských písniček při kytaře, ale teta si s nimi zahrála i jejich oblíbené hry.
11. V pátek už jsou na stole připraveny džíny. Každý si může vybrat z několika možností. Já pak podle jeho přání kreslím fixem linky, podle kterých si kalhoty rozstříhají tak, aby byl připraven základ na jejich "šití bez jehel a nití", což znamená velmi rozehřátou tavicí pistolí. Kluci projevili zájem o zdobení foukacími fixy podle šablon, Valentinka si vybrala kabelku, tvořenou z horní části džín, sourozenci Lucinka a Jiřík malý penál, dvojčata Honza a Martin malou tašku přes rameno a Jakub také penál, ale ve tvaru kapsy na zip. Každý si svůj výrobek nějak ozdobil, případně si mohl udělat i nějaký přívěsek.
A aby se děti nenudily v době, kdy lepím, nabídla jsem pletení na kolečku stylem kumihimo. Ti starší zkouší variantu plochého náramku a ostatní pletou na kolečku. Musím moc pochválit Jiříka i Lucinku, kteří takto pletli poprvé. Ani chybička. A u ploché varianty bych ráda pochválila Honzu. Po svačině si děti hrají a já lepím. Pro Lucinku a Jiříka jsme ještě připravili výrobu záložky ve tvaru housenky. Je tvořena kolečky z raznic, tykadla jsou z umělé kůže, konec je zdoben krátkými barevnými kousky vlny.
Fotili jsme se už ve čtvrtek s tetou Ivetou. A nebojte, prázdniny ještě nekončí. Mějte je pohodové! Všechny fotografie najdete na rajčeti kliknutím na tento odkaz.
Hodně sluníčka posílají teta a "strejda", teta Iveta a Petra.
1. Třetí prázdninový týden jsme přivítali pět dětí, čtyři budoucí "druhandy" - dvě Aničky, Elišku a Štěpánku s bratrem Šimonem, který je o dva roky starší. Bezvadná parta dětí, které byly k sobě kamarádské a celý týden byl ve znamení tvoření a her. Všichni už u nás byli nebo chodí na nějaký kroužek, jen Anička L. je u nás poprvé.
2. Na každé prázdniny máme pro děti připravené hrnečky či skleničky, které si zdobí různými technikami, i tento týden nebyl vyjímkou. Zkusili jsme techniku nanášení barvy houbičkou či tupování štětcem. Děti mají rády pestré zdobení, a tak použily na hrníčky všechy barvy, které měly k dispozici. Nuže, pohlédněte!
3. Dnes, tedy v pondělí, jsme také přivítali tetu Ivetu. Milou studentku, která mi přišla pomoci. Děti zabavovala hrami a zároveň byla mojí pravou rukou zejména při výrobě srdíček z dřevěných výřezů. Podobně jako minulý týden jsme srdíčka natřeli bílým akrylovým lakem, houbičkou udělali barevný kraj a dozdobovali drobnůstkami, které děti milují - blýskavé kamínky a mašličky, různými papírovými výseky a nakonec malinkou látkovou růžičkou. Nezapomněli jsme ani na střapeček, kterým jsme srdíčko ještě více oživili.
4. Od rána děti často usedají, aby stále tvořily ze zažehlovacích korálků. Našla jsem jim spousty předloh. A tak vznikají různé šperky, klíčenky a maličkosti pro radost. Při vyhledávání obrázků jsem narazila i na obrázky ve 3D podobě. Když uviděl Šimon auto, celý natěšený si vzal návod a začal skládat. "Strejda" mu s tím malinko pomohl, ale výsledek je parádní!
5. V úterý hned ráno připravuji dětem trička na výrobu tašek. Stejně jako minulý týden děti uzlíkují, aby vznikly na spodním okraji střapce a tím i dno tašky. Občas jsme někomu pomohli. Pokochejte se!
6. Po dobrém obědě obě Aničky a Štěpánka loudily výrobu malého bambulkového králíčka, zatímco v herně vše ztichlo. Šimon i Štěpánka usnuli! ...
Dala jsem tedy děvčatům kousek tvrdého papíru, aby si ho omotala vlnou. Pak si vzaly nůžky a po kraji rozstříhaly a já jsem pomohla dotvarovat. Na větší bambulku jsem jim pak tavnou pistolí přilepila menší bambulku jako hlavu. Nopková vlna byla základem pro nožičky a ocásek. Na moosgumu jsem jim předkreslila tvary oušek a ty si pak samy vystřihly. Vybraly si korálky na očička a čumáček a také mašličku. Vše jsem jim slepovala pomocí tavné pistole. Napadlo mě, že by ještě mohly z korálků udělat obojek. Všechny zajásaly a na tenoučký drátek si každá podle vlastního výběru navlékla drobný rokajl. Výsledek našeho snažení vidíte na obrázcích. No, nejsou roztomilí?
7. Ve středu přišla opět teta Iveta a my se dopoledne dáváme do výroby dárkové papírové krabičky s motýlem. Plotrem jsme vyřezali potřebné tvary. Všichni si naohýbali a slepili tyčinkovým lepidlem. Motýla jsme suchou houbičkou, lehce namočenou do temperové barvy, natupovali a přilepili na přední stranu jen za tělíčko. Na ucho měly děti připravené proužky, které z obou stran razničkou vytvořily krajku. Tu pak také opatrně natřely vybranou barvou.Teta je navigovala a pomáhala všem.
8. Děvčata se stále ptala: "A teto, kdy už budeme dělat ty žabky?" Říkám: "Třeba teď!! Dávám vybrat korálky a vysvětluji postup. Měla jsem připravenou i klučičí verzi, ale Šimon nechtěl. Děvčata navlékají "o sto šest". První bota jim šla pěkně od ruky. Aničku L. a Elišku práce s korálky moc bavila. Obě tedy ještě tentýž den dokončily oba sandálky.
9. Ve čtvrtek nám onemocněla jedna Andulka. Máme tedy jen čtyři děti a hned po ránu jsme se pustili do barvení přinesených plátěnek či cviček. Ten, kdo neměl, si místo nich zdobil trička. Anička L. a Eliška pomocí foukacích fixů na textil vytváří svůj vlastní design na boty.
Trička foukáme přes šablony. Šimon si vybral dinosaury, které si sám poskládal i nastříkal. Štěpánka si vybrala motýlky s kytičkou. A aby druhé Aničce nebylo líto, nakonec jsme jí také tričko vyrobili.
10. Pátek je ve znamení "džínové recyklace" a mého "šití bez jehel a nití". Každému fixou načrtnu, jak a kde má střihat a pomocí tavné pistole "šiji" jejich vysněné batůžky, kabelky či kapsičky na krk. Šimon nechtěl žádnou klučičí ozdobu. "Strejda zatím dokončuje pro nemocnou Aničku druhou žabku a děvčata si připravují obrázek, který pak na látku zažehlím. Nuž pohleďte, co jim říkáte?
A aby se parádnice zabavily v době, kdy lepím, vymyslela jsem, že by si mohly navléci ozdobný střapec z korálků.
11. Už v týdnu bylo hezké počasí a děti řádily v bazénu. I dnes se těšily. Ale protože potřebujeme vše dokončit, necháváme koupání až nakonec. Šimon pomáhá Štěpánce s navlékáním korálků na nedokončený druhý sandálek. Prostě správný brácha! Ve volných chvílích si děti hrají nebo skládají ze zažehlovacích korálků, které je opravdu pořád baví. A Šimona snad nejvíce. Čas utekl jako voda. Jdeme ven, abychom si zahráli na módní přehlídku. A že děti úžasně pózovaly, se můžete přesvědčit ve fotogalerii na rajčeti. Najdete je tady.
Ještě společné foto a nezbývá, než popřát sluníčkové prázdniny! Nashledanou v srpnu s některými z Vás.
S prvními prázdninovými dny začalo i nádherné počasí. Ale protože se první týden neobsadil, začínáme až 10. července, tedy 2. během. Sluníčko na nás vykukuje a vše vypadá, že se děti budou moci i vykoupat. V tomto týdnu máme čtyři děvčata Sárču a Máju - budoucí čtvrťandy, děvčata, která jsou u nás jako doma, Verunku - budoucí šesťandu a čtveřici doplňuje malá Sárinka - půjde teprve do druhé třídy a je moc šikovná, takže může vyrábět vše, co dělají ostatní děvčata.
1. Začínáme malovat na hrneček. Zkusili jsme razítkovat, ale i kreslit fixy a barvičkami na sklo. Však se podívejte.
2. Děvčata se rychle spřátelila a když našla na stole připravené zažehlovací korálky, pustila se do nich. Měla k dispozici různé předlohy a mezi nimi byl i nápad na náušnice či náramek. A tak během celého týdne vznikaly malé drobnosti. Moc mě potěšilo, když některé z nich vytvářely i pro své kamarádky či sourozence nebo jiné členy rodiny.
3. Dalším výrobkem byl jednoduchý náramek, který se líbil všem. Na ketlovací jehlu jsme navlékli korálky a na obě strany navázali barevnou umělou kůži či provázek a zakončili zapínáním.
4. A protože tu máme samé "parádnice", zkusili jsme i prstýnky.
5. V úterý se začíná ochlazovat a my tedy zůstáváme v dílničce. Zvládli jsme vyrobit tašku ze starého trička. Dětem jsem nastříhala a připravila tak, aby si je dole jen zauzlovaly. Kdo měl chuť, mohl si ji i dále ozdobit omalováním či polepením třpytivých tvarů - hvězdiček či kytiček. Verunčino tričko už mělo svůj "design", a tak stačilo je zavázat uzlíky. Nakonec obrázek dělala jen nejmladší Sárinka, která přes šablonu stříkala foukacími fixy princeznu a dozdobovala barevnými hvězdičkami.
6. A protože máme samá šikovná, trpělivá a zručná děvčata, řekla jsem si, že s nimi zkusím z obyčejné boty - žabky či sandálku - udělat něco nevšedního. Oplést je korálky. Všem se návrh líbil, a tak se dáváme do práce. Spojila jsem jednoduchý vzor s plastovou kytičkou uprostřed. Snažila jsem se vymyslet tak, aby postup byl srozumitelný a jednoduchý pro malé i velké. A co vzniklo? Podívejte se, jak se dá změnit obyčejná bota v neobyčejnou. Líbí se vám? Nápad není můj!
7. Ve čtvrtek jsme si udělali malou dárkovou krabičku a Sárinka mladší ještě stihla malou papírovou kabelku, kterou jsme dělali s dětmi loni. Vše jsme připravili na plotru a děvčata slepila dno a víčko každé zvlášť. Do víčka jsme razničkou vykrojili kytičku, kterou si pak všechny potřpytkovaly a ozdobily nalepovacím kamínkem. Bok jsme olepili barevnou papírovou krajkou, kterou jsme vyrobili také pomocí raznice. Do spodní části víčka jsem všem udělala dírky na provléknutí stuhy.
9. Při svých toulkách po netu jsem narazila na "barefoot". Že nevíte, co slovo znamená? Z angličtiny přeloženo "naboso". Stále více se prosazuje přirozenost chodidel pro dotyk se zemí. Dokonce se šijí boty ve stylu "barefoot" a jsou z velmi jemných a tenkých materiálů, tak aby si noha mohla pocítit terén, ve kterém se pohybuje.
V našem případě jde však o "korálkový barefoot". Ozdoba na nohu navléknutá přes některý z prstů a zapnutá vzadu nad kotníkem. Pro jemné dětské nožičky jako stvořené. Mohou být nádhernou ozdobou třeba na pláž. Pustili jsme se do výroby v pátek a dala nám docela zabrat. Ale nakonec výsledek je úžasný! Co říkáte?
10. Zbyla ještě chvilka, a tak jsem pro děvčata připravila dřevěné srdíčko. Nejdříve jsme jej malým kouskem houbičky natřeli bílou akrylovou barvou a pak kraje lehce vystínovali růžovou, fialovou či modrou barvou. Zdobily jsme papírovou krajkou, kamínky, 3D květinou tvořenou pomocí raznic a oboustranné lepenky. Nakonec jsme ještě okraj potřpytkovali a zezadu nalepili očko na pověšení.
11. A jak čas běžel a pátek se chýlil ke konci, úplně jsem zapomněla děvčatům ještě nabídnout mašličky. Nevadí, srdíčka jsou roztomilá i tak. A teď už honem, honem, abychom nezapomněli na společné foto na památku.
Více fotografií z tohoto týdne najdete tady.
Hezké prázdniny!
Tento běh se neobsadil.